Лизингът при колите копира ипотечния модел: обратното изкупуване печели клиенти

OFFNews Последна промяна на 03 септември 2025 в 14:27 112 0

Лизингът при колите копира ипотечния модел: обратното изкупуване печели клиенти

Кредит Pixabay

Лизингът при колите копира ипотечния модел: обратното изкупуване печели клиенти

През последните години автомобилният пазар в Европа и извън нея претърпява съществени промени. Високата инфлация, увеличените лихвени проценти и нарастващата цена на новите превозни средства доведоха до спад на покупките.

Все повече клиенти търсят предвидими, дългосрочни и сигурни схеми за финансиране, които им позволяват да управляват личния си бюджет. Затова дилърите и производителите на автомобили започнаха да залагат на модели, добре познати от жилищния сектор - предлагане на лизингови програми с фиксирани вноски и гарантирана остатъчна стойност.

В автомобилната индустрия това се отразява чрез програми за лизинг и гарантирано обратно изкупуване на автомобили, които дават сигурност на клиента, че след определен срок колата може да бъде върната на производителя или дилъра срещу предварително договорена цена. Пазарните анализатори отбелязват, че подобна практика много напомня механизма при изкупуване на апартаменти, където купувачите използват ипотечни кредити с фиксирани условия, за да разсрочат цената във времето. Паралелът между двата пазара създава усещане за стабилност и предвидимост, което досега беше по-характерно за жилищните сделки.

Причини за промяната

Основната причина за разширяването на лизинговите програми е рязкото покачване на цените на автомобилите. Само за последните пет години средната стойност на нов автомобил в Европа е нараснала с близо 25%. При електромобилите поскъпването е още по-сериозно заради по-скъпите батерии и високите производствени разходи. Подобни фактори правят покупката на автомобил в брой все по-недостъпна за средностатистическия клиент.

Ситуацията много напомня пазара на жилища. Както при апартаментите цените често надхвърлят възможностите на домакинствата да плащат веднага, така и при колите потребителите са склонни да приемат дългосрочни задължения, ако това им гарантира достъп до желания продукт. По този начин финансовите модели на двата сектора постепенно се сближават.

Ролята на производителите

Големите автомобилни марки активно насърчават този процес. Audi, BMW и Mercedes-Benz предлагат програми, при които клиентът може да върне автомобила след 3 или 4 години и да получи обратно между 50% и 60% от първоначалната му цена. Гаранциите са възможни благодарение на стабилната остатъчна стойност на марките и на добре развитите пазари за употребявани коли.

От гледна точка на производителя механизмът също е изгоден. Върнатите автомобили могат да бъдат препродадени като сертифицирани употребявани модели, което отваря нов пазарен сегмент и задържа клиентите в рамките на марката. Точно както банките печелят от лихвите по ипотеките, така и производителите печелят от дългосрочните лизингови схеми и от вторичния пазар.

Влияние върху потребителите

За купувачите основното предимство е предвидимостта. При лизинг с обратно изкупуване месечните вноски са фиксирани и обикновено по-ниски от класическия автокредит. След изтичането на срока клиентът може да избере дали да заплати остатъчната стойност и да задържи автомобила, или да го върне и да вземе нов модел. Това напомня механизма на рефинансиране или подмяна на жилище чрез нов ипотечен кредит.

Психологическият ефект също е съществен. Когато знае, че автомобилът ще бъде изкупен обратно на сигурна цена, потребителят го възприема по-малко като разход и повече като инвестиция. Това създава допълнителна мотивация за избор на по-висок клас автомобили, включително електрически модели, които иначе биха били недостъпни за много клиенти.

Мнението на специалистите

Експертите очакват моделът на лизинг с гарантирано обратно изкупуване да се утвърждава още повече в следващите години. Навлизането на електромобилите е ключов фактор - бързото развитие на технологиите води до бързо обезценяване на старите модели. За потребителите е по-логично да сменят автомобила на всеки няколко години, отколкото да го притежават дългосрочно. В същото време дилърите и производителите печелят от постоянния поток върнати автомобили, които се превръщат в ценен ресурс за вторичния пазар.

Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !