
От Lamborghini са напълно наясно, че премахването на двигателя с вътрешно горене ще повлияе негативно на търсенето. Компанията вече е отложила представянето на първия си електромобил и наскоро обяви, че ще запази ДВГ „възможно най-дълго“. Но двигателите с вътрешно горене не е задължително да работят с бензин. Например, новият 4.0-литров V8 с две турбини може да използва синтетично гориво без компромис с производителността.
В интервю за австралийското списание CarExpert, техническият директор на Lamborghini, Рувен Мор, заявява, че синтетичното гориво „може да е спасението на двигателя с вътрешно горене“. Той добавя, че новият двигател на Temerario може да „осигури оптимална ефективност и производителност и при двете решения – бензин и е-гориво“. Той също така засегна емоционалната страна, като подчерта, че електромобилите все още не могат да създадат същото усещане като ДВГ.
„Ако говорим за емоция – както казах преди – засега не виждам електрическо решение, което да е убедително. Времето му ще дойде, повярвайте ми, защото този тип технологична трансформация изисква време.“ Но дори когато феновете приемат идеята за спортни електромобили, Мор вярва, че ще настъпи момент, в който младите хора ще осъзнаят: „Окей, старите двигатели с вътрешно горене са готини.“
Lamborghini залага на синтетичното гориво като начин да удължи живота на ДВГ след 2035 година, когато Европейският съюз ще забрани продажбата на нови автомобили с вредни емисии. Забраната обаче не изключва директно двигателите с вътрешно горене, тъй като оставя вратичка за е-горивата, ако са въглеродно неутрални.
Синтетичните горива все още не са навлезли масово, и дори да се наложат през следващите години, ще останат скъпи, докато производството не се мащабира. Това обаче едва ли ще спре клиентите на Lamborghini. Италианската марка със седалище в Сант'Агата Болонезе е част от Volkswagen Group, където влиза и Porsche. Това е важно, защото Porsche произвежда е-гориво в Чили още от края на 2022 година, когато зареди 911 със синтетично гориво, направено от вода и въглероден диоксид с помощта на вятърна енергия.
Porsche твърди, че синтетичното им гориво се „произвежда от водород, получен изцяло от възобновяема енергия, и въглероден диоксид“. То се произвежда в индустриални мащаби в партньорство с чилийския оператор Highly Innovative Fuels (HIF), с цел да направят „двигателите с вътрешно горене възможно най-близки до въглероден неутралитет“.
Докато 911 струва по-малко от половината на Temerario, базовият Carrera започва от 129 950 долара. Клиентите на Porsche вероятно няма да имат нищо против да плащат повече за синтетично гориво, ако това означава, че могат да запазят двигателя с вътрешно горене. От Porsche заявиха преди време, че последният им автомобил с такъв двигател ще бъде 911, а напълно електрическа версия няма да се появи в това десетилетие. Хибриден вариант обаче вече съществува.
Освен Lamborghini и Porsche, също и Bentley и Bugatti работят по е-горива. Извън групата на Volkswagen, Ferrari също проявява интерес към синтетично гориво. В масовия сегмент Toyota, Mazda и Subaru си сътрудничат, за да проучат дали ДВГ може да оцелеят без изкопаеми горива. Toyota дори прави крачка напред, експериментирайки с двигатели, работещи с водородно горене.
Нека бъдем реалисти. Да се направи е-горивото масово и достъпно няма да се случи за една нощ – ако изобщо се случи. Масовото производство и разпространение ще отнемат години и ще изискват усилия от цялата индустрия. А при положение, че повечето автомобилни производители са се ангажирали със световното преминаване към електрическа мобилност, остава съмнение дали ще се отделят достатъчно финансови ресурси за развитието на синтетични горива. Може би те ще останат нишов продукт за заможни купувачи, които са готови да платят цената, но за мнозинството хора решението ще трябва да е друго.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари