20 април 2024
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища

България се нуждае спешно от съвременна стратегия за мобилността

Асоциацията на автомобилните вносители стана на 30 години

Асоциация на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България – накратко ААП е сдружение с нестопанска цел, в което членуват 39 компании, представляващи най-големите производители на автомобили, автобуси, камиони и мотоциклети. Асоциацията е създадена през 1993 г. и представлява 63 световни производители с годишен обем на производство в размер на над 9 милиона превозни средства и годишен оборот в размер на трилион долара.

Членовете на ААП представляват следните марки автомобили, товарни автомобили, автобуси и мотоциклети: AMG, APRILIA, AUDI, BMW, BUCHER Schorling, CITROEN, CUPRA, DACIA, DAF, DERBI, DS, FORD, GASGAS, GREAT WALL, GILERA, HAVAL, HARLEY-DAVIDSON, HONDA, HUSQVARNA, IVECO, JAGUAR, KARSAN, KAWASAKI, KÖGEL, KTM, KIA, KYMCO, LAND ROVER, LEXUS, MEILLER, MERCEDES-BENZ, MINI, MOTO GUZZI, MAN, MV AGUSTA, OPEL, ORA, PEUGEOT, PIAGGIO, RENAULT, RIEJU, ROLLS-ROYCE, SCHMITZ CARGOBUL, SILENCE, SCANIA, SEAT, SKODA, SSANG YONG, SUBARU, SUZUKI, TOYOTA, TRIUMPH, VESPA, VOLVO, VOLKSWAGEN, QUADRO, YAMAHA, и др.

Членовете на Асоциацията имат значима роля в икономиката на България по отношение на инвестициите, работни места, данъци и добавена стойност. През периода на съществуване на ААП членовете ѝ са изградили над 500 изложбени и сервизни центрове, реализирали са инвестиции на обща стойност близо 3 милиарда лева и са създали препитание на над 10 000 български семейства към 2022 година. Платените преки и непреки данъци от дейността на членовете се оценяват на близо 7 милиарда лева, което нарежда индустрията сред големите данъкоплатци в републиката. 

По повод своята 30-та годишнина, от ААП разказаха за визията на бранша относно предизвикателствата пред мобилността в България, свързани с модернизацията на автопарка, проблемите със замърсяването на въздуха и пътната безопасност. Според организацията, страната ни се нуждае спешно от активна и съвременна стратегия за мобилността, която да изведе страната на пътя на устойчива, конкурентна и чиста мобилност.

Автомобилният парк в България наброява към 3.7 милиона автомобила. По проникване на автомобили към населението, България е пред редица европейски страни. Но структурата на автомобилния парк прави ситуацията необичайна, дори тревожна. От всички автомобили по пътищата над 70% са над 15–годишни. Автомобилите под 5 години са 4.6% от общия парк. 48,1% от автомобилите са дизелови, 28,6% са бензин, по справка от МВР. Електрическите автомобили наброяват 6882, което представлява 0.2% от общия парк автомобили.

Праховите частици, азотния диоксид и озонът са трите замърсителя в атмосферния въздух, които засягат в най-голяма степен човешкото здраве. Около 61% от случаите на смърт в България се дължат на сърдечно-съдови заболявания. Излагането на замърсен въздух, особено на ФПЧ и азотен диоксид, е един от факторите за развитие на сърдечно-съдови заболявания.

Проучванията установяват, че дългосрочното излагане на PM2,5 и NO2 е свързано с повишен риск от инфаркти, инсулти и сърдечна недостатъчност. Замърсяването на въздуха причинява преждевременнa смърт на 12000 до 15000 българи всяка година!

Социалните разходи, в резултат на замърсяването, са разходи засягащи благосъстоянието и включват, както преки разходи за здравеопазване (напр. за болничен прием), така и косвени въздействия върху здравето (напр. различни заболявания или намалена очаквана продължителност поради замърсяване на въздуха).

За 2018 г. общата сума, която всички ние сме платили е 2,6 млрд. евро само за София. Всеки жител на столицата средно губи по €2,084 от благоденствието си всяка година, заради лошото качество на въздуха, който вдишва. Освен София и други големи български градове са традиционно в десетката на градове с най- замърсен въздух в Европейския съюз.

Общата картина по отношение нивата на смъртност в страните членки за 2022 г. - най-безопасните пътища остават в Швеция (21 смъртни случая/млн.) и Дания (26/млн.), а най-високите нива на смъртност отчитат Румъния (86/млн.) и България (78/млн.), при средна стойност за ЕС от 46 на милион жители.

България традиционно е и в друга мрачна статистика, свързана с ПТП и смъртни случаи. По данни на МВР – в ПТП за - 2022 г. са загинали 531 и ранени 8422 участници в движението по пътищата, при 6609 тежки ПТП, а за 2021 г. цифрите са съответно: загинали 561 и ранени 7609 участници в движението по пътищата при 6080 тежки ПТП. Ранените и материалните щети са значително повече. Това отрежда на страната едно от челните места в ЕС в тази мрачна статистика.

Темите с техническата изправност и покриване на екологичните стандарти на много от автомобилите по пътищата все още будят серия от въпросителни. Движат се автомобили с премахнати катализатори, внесени от други континенти, без да отговарят на европейските изисквания, но регистрирани тук, преправяни двигатели и добавяне любителски газови уредби.

Към днешна дата, държавата стимулира съзнателно вноса на силно амортизирани автомобили и не контролира достатъчно добре състоянието на този парк. При вноса на амортизирани автомобили бюджетът обичайно не получава никакви приходи. В допълнение годишният данък е по- нисък, колкото по-стар и замърсяващ е автомобила.

Рамката, в която ще се развива мобилността в Европа, вече е ясна до много голяма степен. През 2025 година е планиран да влезе в сила нов екостандарт – Евро VII, който е на финалната права. През 2030 година средните въглеродни емисии на автомобилите, продавани от всеки производител в Европа, трябва да са с 55% по- ниски от нивата през 2020 г. През 2035 година влиза забрана за продажба на автомобили, емитиращи въглеродни емисии.

Всички тези инициативи са подкрепени от национални активни политики за стимулиране на устойчивата мобилност. Страните-членки на ЕС са въвели различни стимулира за покупка и ползване на нов електрически автомобил или плъг ин хибрид. Един пример в това отношение е съседна Румъния, която от години е въвела субсидии при покупка на нови електрически автомобили в размер на около 10 000 Евро без да е производител на такива.

Фокусът на асоциацията е в създаване на ясна стратегия от държавата, в средносреден и дългосрочен план, с крайна цел - промяна на мобилността в България. Посоката е в повишаване дела на модерните електрически и електрифицирани автомобили, които са екипирани с последно поколение системи за активна и пасивна безопасност, които пазят тези в автомобилите, както и другите участници в движението. Обновената система следва да награждава ползвателите на подобни автомобили и ограничава чрез механизъм от типа „Замърсителя плаща” и силно амортизираните и замърсяващи автомобили.

В допълнение, асоциацията има за цел по-бързото въвеждане на дигитална регистрация на нови МПС , както и публикуване на по-пълни данни за парк, задвижване, тенденции, които данни могат да са от полза както за гражданите, така за бизнеса, а и структурите, взимащи решения за развитие на мобилността в България.



Рейтинг :
09.09 2023 в 05:03 3
+ 0
- 0
sffsdf39646

Рейтинг :
09.09 2023 в 05:03 2
+ 0
- 0
sffsdf39646

Рейтинг :
09.09 2023 в 03:43 1
+ 0
- 0
sffsdf39646
 
Още от : Бизнес
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.