05 август 2020
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища
FACEBOOK

Какво трябва да знаем за летните гуми: температурен диапазон

Няколко съвета от Radial.bg за употребата на летни гуми.

Температурите плавно се покачват, времето става все по-приятно, а слънцето свети ярко. Отново настъпва този период от годината, в който следва да заменим гумите на автомобила с летни. Казваме, че живакът се покачва в температурния диапазон на летните гуми. Но какво представлява този температурен диапазон?

Температурният диапазон, подходящ за летни гуми, стартира от 45 градуса по Фаренхайт или 7 градуса по Целзий. Под тази граница производителността на летните гуми рязко намалява, а при ниски температури на замръзване шофирането с летни гуми става опасно за живота. С повишаването на температурите производителността се вдига постепенно, докато стигне оптималните си показатели и придаде усещане за шофиране с лекота.

В настоящата статия ще обърнем внимание на факторите, които определят границата от 7 градуса по Целзий и нагоре като перфектния температурен диапазон за употреба на летните гуми за автомобила и ще отговорим на въпроса защо под тази граница употребата им е с риск за живота. По този начин ще може да прецените най-адекватно за себе си кога настъпва моментът за смяна на автомобилните гуми.

Специфика на летните гуми

Летните гуми се изработват от специални съединения на каучук и други материали заедно със специфични модели на грайфера. Това помага на гумата да постигне по-добро сцепление с пътната настилка, както и да пренасочва водата по време на мокри условия и да не позволява приплъзване на автомобила. Освен максимално сцепление гумата постига по-нисък разход на гориво, по-стабилно управление на автомобила и дори по-добро ускорение.

Зимните гуми се произвеждат от друг тип съединения и с различен грайфер, тъй като при тяхната употреба трябва да могат да постигат сцепление със снежна или заледена настилка и да осигурят стабилност при ниски температури на замръзване.

Всесезонните гуми, както може да се предположи, се опитват да постигнат златната среда – със своята конструкция и дизайн на грайфера да могат да бъдат използвани целогодишно. Въпреки това, те не могат да постигнат същото добро представяне през горещите дни колкото летните гуми, както и през снежните колкото зимните гуми.

Защо границата е 7 градуса по Целзий

Летните гуми се изработват от по-мека каучукова смес. Това им позволява да генерират по-добро сцепление за високо представяне на пътна настилка спрямо други видове каучукови смеси. По-меката каучукова смес обаче е предназначена за употреба при определени температури. Над 7 градуса по Целзий съединението генерира добро сцепление и става меко.

С повишаването на температурата до стандартните 30-40 градуса в разгара на лятото работната производителност на гумата се увеличава. Не е случаен фактът, че много шофьори на спортни коли затоплят гумите на автомобила преди да се впуснат в състезание.

Под границата от 7 градуса по Целзий летните гуми изгубват своята производителност – каучуковата смес от мека става по-твърда и не толкова гъвкава. Този процес се описва като „стъклен преход“ – при него функционалността на гумата драстично намалява.

Вредни влияния на ниските температури върху летните гуми

При ниски и отрицателни температури летните гуми се втвърдяват и свиват. Често грайферът започва да се напуква, а това я прави практически неизползваема. Това е трайна повреда, която налага смяната на гумата, а ако човек шофира с гуми в такова състояние на сняг, може да предизвика ПТП или катастрофа. Грайферите може да се откъснат от повърхността на гумата и да причинят трайни щети. Автомобилите с по-голяма мощност от своя страна в такава ситуация губят бързо сцепление и може да аварират.

Ако гумата обаче се запази без пукнатини и поражения по грайферите, процесът на „стъклен преход“ може безопасно да бъде обърнат и гумите да бъдат използвани отново през лятото. С вдигането на температурите над 7 градуса каучуковата смес се възстановява в обичайното си състояние и летните гуми могат да бъдат използвани отново.

Ето защо при излизането от температурния диапазон на летните гуми е добре да поставите зимни или всесезонни. Това ще гарантира стабилността и безопасността при шофиране в по-студени атмосферни условия.

Съхранение и проверка преди монтаж

Съхранението на летните гуми също следва да бъде съобразено с температурата на тяхното функциониране. Те могат да бъдат съхранявани в специално направени за целта калъфи в затворени помещения с положителни температури. По този начин може да бъдете сигурни, че ще предотвратите възникване на повреди.

При предстоящата смяна на зимните гуми с летни, след като е изтекло време, в което те са били съхранявани, е добре те да бъдат инспектирани от специалист преди или по време на монтажа.


Няма коментари към тази новина !

 
Още от : Бизнес
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.