17 ноември 2018
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища
FACEBOOK

Nissan поема контрола над Mitsubishi

Nissan ще придобие 34% от Mitsubishi Motors, като по този начин ще се превърне в най-големия акционер, съобщиха официално от японската компания. Сделката е на стойност 1.8 млрд. долара и ще осигури на Nissan пълния контрол върху Mitsubishi Motors, която в последните седмици бе замесена в скандал, свързан с укриването на реалните данни за разхода на гориво на някои модели.

Според официалното изявление до медиите на Mitsubishi, новата сделка ще позволи на двете компании да си сътрудничат при разработката и използването на автомобилни платформи, технологии, фабрики и т.н.. Това на практика означава, че можем да очакваме една и съща платформа в модели както на концерна Renault-Nissan, така и в такива на Mitsubishi. И в момента двете компании си сътрудничат успешно в производството на някои модели, но скандалът, в който Mitsubishi се замеси в последно време, се отрази негативно и на Nissan.

В миналото, концернът Renault-Nissan и Mitsubishi изследваха възможността да работят заедно по няколко проекта, сред които два седана с двигатели на Renault, както и електромобил. Преговорите обаче пропаднаха, което не попречи на Mitsubishi да продължи да преследва евентуално сътрудничество с Nissan.

Шефът на Nissan Карлос Гон, коментира сделката по следния начин: „Това е изключителен пробив и ползотворен ход и за двете страни. Двете компании ще си сътрудничат интензивно и ще генерират значителна синергия. Ние ще станем най-големият акционер в Mitsubishi Motors, но ще продължим да уважаваме марката и историята й. Същевременно обаче ще изследваме нови начини за постигане на устойчив растеж.

Nissan се зае със спасяването на Mitsubishi след като „сгащи” вторите, че лъжат за разхода на автомобилите си. Първоначално, проблемът се отнасяше само до определени модели за японския пазар, но по-късно се оказа, че проблемът е доста по-сериозен и от Мицубиши са мамели за разхода от поне 25 години насам.

В крайна сметка, целият скандал доведе до сериозни загуби за Mitsubishi Motors, сериозен спад на акциите им и реална опасност от фалит. Все пак, първоначалните данни за разхода може и да засегнаха десетки хиляди коли на Мицубиши, но и три пъти повече машини на Нисан, които първите произвеждат за втората фирма.

Nissan печели от сделката

Това е ясно, още от самото начало на последните събития. Освен, че изкупи акции на значително по-ниска цена заради скандалите (вижте по-надолу), Nissan ще получи и лесен достъп до солидната продажбена мрежа на Mitsubishi в Югоизточна Азия, на места, където подопечната на Гон компания не е толкова силна. Допълнително, доставянето на платформи и дори цели автомобили от Nissan на Mitsubishi ще постигне получаването на по-голям производствен обем и така по-сериозни икономии и по-ниски производствени разходи.

Защо да харчим двойно? Една база може да се разработи и развие и да се сподели”, заяви Гон, наблягайки, че двете фирми могат да си споделят работата в области като пикапите, електромобилите и автономните автомобили.

Nissan също така трябва да предпази партньорството си с Mitsubishi при производството на мини коли за японския пазар, на всяка цена, тъй като сегментът съставлява около 40% от местните продажби. Самите Nissan изоставиха този сегмент през 2010 година и повериха производството на Мицубиши.

Що се отнася до електрифицирането на автомобилите, то е централен елемент от стратегиите и на двете марки за бъдещото им развитие. С оптимизацията, ще могат да се пренасочат повече ресурси именно в тази област.

Опитът с Renault

Гон заяви, че Nissan ще канализира успешния си опит в партньорството с френската Renault SA и в новата си авантюра с Mitsubishi. Ключът тук е, нещата да се случват малко по малко и добре обмислено, за да се осигури независимостта и идентичността на двете японски компании.

Босът на Mitsubishi Осаму Мацуко заяви, че формирането на новия алианс е било ускорено от скорошния скандал за разхода, но двете компании дълго време са гравитирали една към друга с множество съвместни проекти. „Много е трудно да се справиш сам”, заяви Мацуко. „Трябва да имаме партньор, на който можем да се доверим”.

Освен кооперацията за мини автомобилите, двете японски фирми имат и други съвместни дейности през годините. Така, Nissan в миналото доставяше луксозни седани за Mitsubishi, базирани на Infiniti, a Mitsubishi произвеждаха пикапи в Тайланд за партньорите си.

„Няма да променяме Mitsubishi. Mitsubishi ще трябва да се променят сами. Ние само ще им помогнем да се справят”, заключи Гон.

На половин цена

Заради сгромолясващите се акции на Mitsubishi, Nissan придоби контролния пакет акции на доста добра цена. Ако не беше скандалът, сделката би излязла почти двойно по-скъпа. От 19 април насам акциите на Мицубиши паднаха с 43%.
Mitsubishi Motors заявиха, че няма да търсят помощ от фирмите на Mitsubishi Group като Mitsubishi Heavy Industries Ltd. и Mitsubishi Corp., които имат съответно 20 и 10% дял в автопроизводителя. Заедно с банката Bank of Tokyo-Mitsubishi UFJ , която има 3,9%, общият дял на конгломерата е 33,9%.

Според японските закони, една трета дял в холдинг е достатъчен, за да се налага вето над решенията на борда. Но Нисан ще има малко повече и малко по-голямо право да взима решенията.

Nissan е вторият по продажби автомобилен производител в Япония. Сделката ще им даде значително по-голям дял в Mitsubishi, отколкото 15-те процента, които японците имат в Renault. От своя страна, французите имат 43,4% дял в Нисан.

В отделно изявление, от Nissan заявиха, че оперативната им печалба за миналата фискална година е нараснала с 34% до 6,6 млрд. долара. Нетният приход е с ръст от 14,5 процента до 4,4 млрд. Това, според компанията, се дължи на нарасналото търсене на нови модели в Северна Америка, Западна Европа и Китай, което пък обезщетява негативните движения на международните валути в последно време.

В статията са използвани данни и информация от Bloomberg и Reuters


Препоръчани материали

Няма коментари към тази новина !

 
Още от : Бизнес

Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.