17 май 2025
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища

Porsche може да се откаже от електромобилите на най-големия пазар за тях

Шефът на марката не е сигурен дали ще може да продължи да продава електрически коли в Китай

Къде биха били западните производители на луксозни автомобили днес без китайския пазар? Престижните марки години наред се наслаждаваха на лесни печалби, но всяко хубаво нещо има своя край. Възходът на местните производители на автомобили сериозно засегна търсенето на международни марки – попитайте Porsche. Продажбите им в Китай са спаднали с 28% през 2024 г., достигайки 79 283 автомобила. Първото тримесечие на тази година е още по-лошо – търсенето е спаднало с 42% до 9 471 бройки.

Спадът на Porsche не се дължи на това, че 911 внезапно е станал нежелан. Истинският проблем идва от неспособността да се справи с китайската конкуренция в сегмента на електромобилите. Xiaomi и други продават много по-евтини електрически коли, някои от които дори предлагат повече мощност от Taycan или Macan. В Цуфенхаузен са напълно наясно с проблема и вместо да отвърнат с намаления на цените или нови, по-достъпни модели, може просто да се откажат.

На автосалона в Шанхай 2025 главният изпълнителен директор на Porsche Оливър Блюме призна, че компанията може да спре продажбите на електромобили в Китай в обозримо бъдеще: „Ще видим през следващите две до три години дали Porsche ще съществува тук като електрическа марка.“ Ръководителят, който също оглавява Volkswagen Group, потвърди, че продажбите на електромобили на Porsche в Китай са „относително ниски“, според Automotive News.

Ръководството на компанията ясно заяви, че Porsche няма намерение да гони обеми и ще поддържа цените на ниво, „подходящо за марката“. Следователно новият Cayenne EV, който ще излезе по-късно тази година, няма да е евтин, както и наследникът на електрическия 718, който се очаква след големия SUV.

Блюме не смята, че Xiaomi с нейния SU7 Ultra с 1548 конски сили е директен конкурент, твърдейки, че това е по-евтин електромобил, който не може да се сравнява с „управляемостта“ на Porsche. Моделът на Xiaomi, съперник на Taycan, струва 529 900 юана (почти $73 000) в Китай, докато базовият Taycan с 402 к.с. започва от значително по-високите 918 000 юана ($126 000).

За разлика от BMW, Mercedes, Audi и дори Jaguar, Porsche не е инвестирала в модели, предназначени специално за китайския пазар. Глобалните производители наливат средства в седани и SUV с удължено междуосие, за да увеличат мястото за задните пътници. Audi дори направи още една крачка, като създаде чисто електрическия суббранд AUDI (изписан с главни букви). Любопитен факт: Jetta на VW също е отделна марка там.

Що се отнася до VW, компанията планира да пусне 20 плъгин хибрида и електромобила в Китай до края на 2027 г., но засега от Porsche няма индикации за локализирани продукти. Новият бензинов кросоувър, който трябва да замени Macan, би бил логичен ход, но не се очаква преди края на десетилетието. Други традиционни производители на луксозни автомобили вече се адаптираха, за да запазят пазарния си дял. Примери са луксозните миниванове като Lexus LM, Buick GL8 и Volvo EM90.

Въпреки това, с по-лесен достъп до суровини и по-ниски разходи за труд, китайските марки имат все по-голямо предимство. Да ги победиш на тяхна територия вече изглежда почти невъзможно. Някои производители вече са се примирили с новата, сурова реалност и вместо това решават да укрепят местните си партньорства. Както гласи поговорката: „Ако не можеш да ги победиш – присъедини се към тях.“


Няма коментари към тази новина !

 
Още от : Бизнес
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.