Шок в Германия: Защо Volkswagen изпадна в криза
Шок не само за автомобилната индустрия: най-малко три завода на Volkswagen са пред затваряне. За наблюдателите това не е изненада: те отдавна са наясно, че концернът се бори с тежки проблеми въпреки печалбите си, пише Алина Лаймбах от ARD за "Дойче Веле".
Според Съвета на работниците и служителите (в Германия това е орган, представляващ работещите в дадено предприятие, с който работодателят задължително съгласува важни решения, вкл. съкращения) - три завода на Volkswagen са застрашени от затваряне, а десетки хиляди работници могат да останат на улицата.
Германската общественост посрещна новината със загриженост, но за експертите от бранша тя не е никаква изненада: „От няколко месеца се очертава такъв сценарий“, казва за АРД Хелена Висберт от Центъра за автомобилни изследвания в Дуисбург. В тази връзка изданието припомня, че през септември e изтекла гаранцията за заетост, която във Фолксваген беше в сила през последните около 30 години.
В Германия за Volkswagen работят общо 120 000 души и ако сега бъдат съкратени 10 000 работни места, чисто аритметически ще бъде засегнато всяко 12-о работно място в концерна, уточнява АРД.
Криза въпреки печалбите
Но какви са причините за такава драстична стъпка? Поне на хартия резултатите на VW досега бяха добри. Според годишния отчет на компанията през 2023 г. концернът дори е постигнал нов рекорден оборот от около 332,3 млрд. евро – ръст с около 15,5%. Най-големият производител на автомобили в Европа е увеличил и печалбата си с 2 процента – до 22,5 милиарда евро. На фона на сериозния ръст на продажбите обаче това е доста слабо увеличение на печалбата, коментира по-нататък АРД.
Концернът трябваше да преразгледа очакванията си за тази година и планираше да достави по-малко нови автомобили. Прогнозата за печалбата също бе ревизирана, но все пак ще остане на плюс. Перспективите за растеж обаче са слаби: търсенето бързо намалява, особено на важния азиатски пазар. В Китай, където до неотдавна беше продаван всеки трети автомобил с марката на Volkswagen, по-евтините и по-иновативни местни производители на електрически автомобили вече ясно превъзхождат германската компания от Волфсбург. През второто тримесечие на 2024 г. тя е доставила почти една пета по-малко автомобили в Китай, а само европейският пазар не може да компенсира този спад.
Конкуренцията от Азия
Наблюдателите са сигурни, че конкурентният натиск от страна на китайските и други чуждестранни производители на автомобили ще се засилва. И още нещо: изглежда Фолксваген е проспал трансформацията към електромобилност и по-иновативни цифрови системи. „Решението срещу двигателите с вътрешно горене и в полза на технологията на батериите е взето отдавна и тенденциите се задават не в Германия, а най-вече на големите автомобилни пазари като Китай и САЩ“, казва по този повод Марсел Фрацшер от Германския институт за икономически изследвания, цитиран от АРД.
„Volkswagen плаща заплати над средното ниво“
Вторият проблем според много от експертите засяга високите разходи на компанията. „Фолксваген плаща заплати над средните, но за разлика от премиум производители като БМВ и Мерцедес, автомобилите на Volkswagen попадат в по-евтиния пазарен сегмент“, казва Хелена Висберт. За нея е ясно, че компанията не може да мине без свиване на разходите, ако иска са остане конкурентоспособна.
Щефан Братцел, директор на Центъра за автомобилен мениджмънт, е на подобно мнение. „Разходите за труд в Германия са значително по-високи в сравнение с други страни производителки на автомобили в Европа като Португалия или Полша“, казва той пред АРД. Той също смята, че са необходими мерки за намаляване на разходите - но не само в една област: „Не може да се пести само от работници. Със сигурност икономии трябва да се правят и на по-високи нива, чак до Управителния съвет“. Братцел има предвид например изплащането на дивиденти.
Нужни си и други икономии
През миналата финансова година (2023-та) те възлязоха на 4,5 млрд. евро, припомня германската обществена медия. И Братцел, и Висберт смятат, че всички освободени чрез икономии средства трябва да бъдат насочени към иновации и по-голяма гъвкавост, за да може Volkswagen Group да се позиционира по-добре в бъдеще.
Междувременно в дебата се намеси и германският канцлер Олаф Шолц. Чрез свой говорител той обяви, че сега въпросът е да се запазят работните места. „Ако ръководството на Фолксваген е взело грешни решения в миналото, то те не трябва да бъдат за сметка на служителите“, се казва още в неговата позиция.