28 септември 2022
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища

Технологиите и автомобилите: къде сме днес и какво предстои

Ако спрем случаен водач на автомобил и го помолим да ни изброи частите и устройствата на колата, която управлява може би ще чуем: двигател, каросерия, купе, шаси, хидравлика, цилиндър, акумулатор, стартерно устройство, волан, климатик, акумулатор. Според едно изследване, проведено преди няколко години в седем европейски държави, Германия, Франция, Испания, Нидерландия, Норвегия, Великобритания, Швеция, 4 от всеки 10 водачи на автомобили не са запознати с функциите на колата, която управляват. Това се получава, защото в последните 15 години технологиите навлязоха на различни нива в колите и промениха тяхната функционалност. Как се промени автомобилът досега?

На базата на анализ на различни автомобилни произшествия започна да се работи по въвеждане на т.нар. автономни характеристики на автомобила. Посредством камери, датчици и специализиран софтуер се въвеждат протоколи, при които автомобилът взима решение вместо водача, т.е. става автономен. Целта е да бъде подпомогнат водача в различни рискови ситуации. Пример за това са звуковите сигнали, които се включват автоматично, ако колата пресече непрекъснатата линия на пътя без водачът да е подал сигнал за подобна маневра. Подобна е и ролята на автоматичното включване на спирачката, ако скоростта падне под 20 км/ч. Заключването на волана също навлиза. За момента обхватът на автономност на автомобила е сравнително малък и все още тече дискусия дали изземването на властта на водача да преценява как да постъпи на пътя е добре. Понякога на пътя има ситуации, в които се изисква бърза реакция, без включване на мигач. Преминаваме край колоездач, който прави рискова маневра и за да избегнем удар навлизаме в насрещното платно. Едно заключване на волана в подобна ситуация би довело до инцидент. По някаква причина, детето плаче или има друг разсейващ фактор, намаляме скоростта на колата. Задейства се автоматичната функция и колата рязко спира. Отново може да се стигне до катастрофа.

Телефоните и автомобилите. Животът без телефон изглежда почти немислим. Той съдържа не просто контакти на хора, но и най-различна важна информация, от социални мрежи, поща, та до онлайн банкиране. Работата по свързаността между телефона и автомобила има за цел намаляване на разсейването на водача, безопасно шофиране. Така се стигна до предлагането на продукти, Apple CarPlay, Android Auto, благодарение на които можем да свържем нашия смартфон със системата на автомобила. От една страна, това позволява да заредим батерията на телефона. От друга страна, можем да проектираме информация от телефона на автомобилното табло. Последното позволява да провеждаме разговори с едно натискане върху таблото, да слушаме музика, която имаме на телефона или поредния епизод на любимия ни подкаст, да използваме навигацията от телефона си.

Колите автоматик. В последните години автомобилната индустрия насочи вниманието си към автоматичната скоростна кутия. Една от причините е, че с нея се намалява разходът за гориво. Другата причина е, че тя позволява на младите шофьори по-лесно и бързо да усвоят уменията свързани с управлението на автомобила. Премахването на педала за съединителя дава възможност на колата да работи с много предавки и намалява ангажираността на водача, особено ако в колата има доста разсейващи фактори като деца.

Камерата за обратно виждане и паркирането. Въвеждането на технология за паркиране значително улеснява водачите, особено тези, чието пространствено мислене не е така добре развито. Това също позволява и да се работи в посока намаляване размера на автомобилните стъкла и увеличаване безопасността на пътуващите в колата при евентуален инцидент.

Автоматичен климатик. До преди десетина години колите от среден клас бяха оборудване с ръчен климатик. Днес, този тип коли са с автоматична климатизация. И за да се оптимизира максимално пространството в колата, се залага на софтуерни решения, които позволяват по-малък сензорен екран, свързан с климатизацията. Автоматичният климатик има съществено предимство пред ръчния, и то е свързано с възможността водачът да зададе различна температура за различните области в колата. Ако на задната седалка пътува спящо бебе, може да бъде избрана температура по-висока с няколко градуса, отколкото за пътуващите в предната част на колата.

Лед осветлението. Навлезе в домовете, нормално бе да навлезе и в колите. Друга съществена характеристика са фаровете за мъгла. Това са допълнителни светлини, разположени отпред и в задната част на автомобила, които служат за подобряване видимостта при влошени метеорологични условия. В някои модели коли, този тип фарове се включват автоматично.

Дисплея в колата. Автомобилното табло търпи най-много промени. Зад функциите, с които разполага то, стои трудът на много софтуерни и хардуерни екипи, чиято работа е насочена към оптимизиране безопасността при шофиране и комфорта у водача. Холограмни надписи, показващи скоростта, с която се движи колата, информация за допустимата разрешена скорост за всеки участък, през който преминава автомобила, дори консиерж услуга. Този тип услуга дава възможност, ако колата е в аварийна ситуация, автоматично да бъде свързана с кол център както и да бъде предоставена информация за GPS координати.

Какво е бъдещето на автомобилите. Несъмнено ще се работи за повече автономност. Благодарение на множеството датчици и камери, автомобилите ще събират и обработват информация. Част от нея ще бъде предоставена на водача, друга част, ще се използва за автоматично включване/изключване на различни функционалности в колата. Трета част от информацията колата ще предоставя на други коли по пъта, както и ще получава такава от тях. Обменът на информация между самите автомобили ще позволи на машината да избира най-пряк маршрут, да се избягват задръствания и тапи, причинени от ремонти по пътищата.

Споделената кола. Липсата на достатъчно места за паркиране, както и зеленият преход, ще отвори врата към услугата споделена кола.

Електрически срещу водородни двигатели. Опазването на околната среда, климатичните промени и замърсяването доведе до появата на колите хибрид и на тези с електрически двигател. На пазара вече има и водородни автомобили.
Изкуствен интелект, камери, биометрични данни – новите технологии тепърва ще се развихрят в автомобилната индустрия. Ще се превърне ли машината в наш спътник, който споделя емоциите ни, забавлява ни, грижи се за нашия комфорт и сигурност? Ще съумеят ли новите технологии да ни накарат да се доверим 100% на колата си що се отнася за вземане на решения при различни предизвикателства на пътя или ще запазим ролята си на водачи и носещи отговорност – тепърва ще търсим отговори на тези въпроси.


Pietro
Рейтинг : 440
29.04 2022 в 20:20 1
+ 0
- 0
Не зная къде отиват технологийте, но тези дни тестдрайвах във Флорида последния бензинов модел на KIA Spоrtage (2022). До мене седеше продавач от компанията. По едно време натисна един бутон до кормилото и ми каза да го пусна. Помислих, че се шегува, а и се движехме по кръгова отсечка. Той повтори предложениети си. Пуснах волана и колата продължи със същата скорост, идеално следвайки кръговата отсечка. А в същия автомагазин бяха докарали първия електрически вариант на KIA Sorento. Пуснаха го да върви по паркинга без шофьор и той направи няколко кръгчета и се паркира на свободно място. Бъдещето вече е тук!
 
Още от : Бизнес
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.