Volkswagen отне короната от Toyota за №1 в света
Още преди месеци автомобилни анализатори предричаха, че Volkswagen има всички шансове да стана най-добре продаващият автомобилен производител в света за 2016 година. И определено не са сбъркали, тъй като германският конгломерат бе коронован за на-голямата автомобилна компания в света, след 4 последователни титли на Toyota.
Изданието Automotive News публикува данни, че Volkswagen Group успя да продаде не по-малко от 10,3 милиона коли, камиони и автобуси на всичките си марки за 2016 година. Германците отбелязват ръст от 3,8% спрямо 2015 година, но по-важното е, че с тези продажби изпреварват Toyota, които са реализирали 10,2 милиона возила, включително Lexus, Daihatsu и Hino. При японският гигант, ръстът за 2016 година е едва 0,2%.
Китайският пазар се отбелязва като ключов фактор за триумфа на VAG, въпреки скандала "дизелгейт". VW има най-голям ръст на продажбите в Китай, за което спомагат и редуцираните такси в Поднебесната империя. Нещо повече, изявленията на Доналд Тръмп и планираните реформи на новото американско правителство също рефлектират върху локалните продажби на Toyota в Америка.
"Инициативите на Тръмп предполагат по-голям риск за Toyota, отколкото за Volkswagen, тъй като германският автопроизводител има сравнително малко присъствие на пазара в САЩ", заяви пред Automotive News Кен Мияо, анализатор от изследователската компания Carnorama, базирана в Токио. "Toyota направи инвестиции за построяването на нов завод в Мексико и няма много опции да отговори на призива на Тръмп".
Междувременно, продажбите на Toyota в САЩ бележат спад през 2016 година, най-вече заради намалялото търсене на модела Camry, който е сред бестселърите на японците отвъд Океана. Разчита се новото поколение на седана, което дебютира на салона в Детройт неотдавна и ще е на пазара през лятото, да помогне на бранда да възвърне позиции в САЩ.
През 2008 година, Toyota прекрати 77-годишното господство на General Motors като най-голям автопроизводител в света. Японците държаха титлата до 2011 година, когато бедствията в Тайланд и Япония се отразиха сериозно на компанията. През 2012, японците отново излязоха на чело като №1, но сега европейският холдинг ги детронира.
Toyota, обаче, за момента води по друг ключов показател - печалбите й са двойно по-големи от тези на Volkswagen за месеците от март до септември миналата година, според данни, изнесени от Bloomberg. Все още, обаче, и двете компании не са декларирали приходите си за последното тримесечие на 2016 г.
За Volkswagen, взимането на короната на световен №1 по продажби, маркира кулминацията на агресивната експанзия, който бившият шеф на германците Мартин Винтеркорн започна преди 10 години. И докато голямото търсене в Китай и развитието на премиум марките Audi и Porsche бяха сред основните двигатели на ръста, през септември 2015 година групата "удари стена" след излизането наяве на скандала с вредните емисии на дизеловите коли в САЩ, познат ни като "дизелгейт". Явно, обаче, всяко чудо е за три дни и само може да се чудим какво би било, ако не се бе разшумяло толкова около дизеловата драма.
Самата марка Volkswagen е допринесла за почти 6 милиона от продадените автомобили на групата, носеща нейното име. Марката се е фокусирала и към 3 милиона продажби в Китай, който е най-големият пазар, докато в Германия, втория по големина пазар, компанията редуцира лизинговата си кампания за автомобили на служителите, което започна да се отразява негативно на новите регистрации в края на 2016 г.