17 юни 2024
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища

Ясни са детайлите за рали Дакар 2024

Петото издание на рали "Дакар" в Саудитска Арабия ще се проведе от 5 до 19 януари 2024 г. Надпреварата ще стартира в древния град АлУла и, пресичайки кралството в посока към пустинята Руб ал-Хали, ще се завърне в Янбу, на брега на Червено море.

Повтаряйки предизвикателното издание на надпреварата от тази зима, Дакар 2024 ще е доста респектиращ. Маршрутът ще включва близо 5000 километра специални етапи (и общо 7891 км трасе), като 60% от отсечките ще са изцяло нови. Общо 9 бивака ще посрещнат състезателите, а голямата новост е т.нар. "48-часов" етап.

Общо 354 състезателни машини ще застанат на стартовата арка на рали Дакар 2024, а надпреварата ще е откриваща за третия сезон на Световния рали-райд шампионат (W2RC). Мотоциклетите ще са 137, а ATV-четириколките - едва 10. Автомобилите ще са 72, като според новата терминология на FIA вместо Т1 (прототипи) и Т2 (серийни) ще се наричат Ultimate и Stock. SSV-бъгитата ще са 36, а модифицираните им "събратя" от клас Т3, вече наричащи се Challenger cars ще са 42. Точно 46 ще са камионите, които вече вместо клас Т5 са просто камиони (Trucks).

Четвъртото издание на Dakar Classic - регуларити надпревара за състезателни машини от миналия век ще е с маршрут от 7366 км, 3586 от които - специални етапи. В паралелната надпревара се очаква да се включат 81 "бижута", каквито сме свикнали да виждаме от африканските издания на пустинната класика.

Mission 1000 е другата голяма новост за рали Дакар 2024. Това предизвикателство е част от програмата Dakar Future, чиято цел е до 2030 година в състезанието да се използват само алтернативни задвижвания. Без да е толкова тежко състезание, тук ще участва тмашини с електрическо, хибридно и водородно задвижване, като основната цел е да се тестват възможностите в тежки условия. Всеки ден участниците ще имат 100-километров етап, със собствено трасе, като общата дължина на маршрута ще е 1000 километра. За всеки изцяло завършен етап състезателите ще получават точки, които ще намаляват с определен процент при незавършване на цялата отсечка. Ще има бонус точки за екологично шофиране, както и наказания за по-спортно такова. Общо 10 ще са возилата, които ще се пуснат в Dakar Mission 1000, като сред тях доминират изцяло електрически мотоциклети, плюс автомобили, бъгита и камион на водород.

Връщайки се към официалната надпревара, "48 часа" е нов етапен формат, който се провежда в продължение на два дни, с ограниченията на маратонския етап, в който състезателите имат право да си помагат взаимно през вечерта. Но този път няма да има избор от столова или придружители за ремонт, тъй като пилотите и екипажите ще бъдат разпръснати в осем различни бивака. Когато часовниците ударят 16 часа, всички превозни средства ще трябва да спрат на следващия бивак, който срещнат. Без връзка и следователно без видимост на представянето на техните съперници, състезателите ще лагеруват и ще тръгнат отново в 7 сутринта на следващия ден, за да завършат оставащия участък от маршрута. Резултатът ще бъде зачетен след около 600 километра срещу хронометъра. Този етап ще се проведе именно в безбрежната пустиня Руб ал-Хали.

Две са големите новини, относно нови играчи в пустинния маратон. Ford обяви, че влиза официално в надпреварата и то още през 2024 година. Американската компания играе на много терени - Формула 1, WRC, Льо Ман, Дайтона, но досега не участвала със заводски тим в "Дакар". Сега от "синия овал" ще заложат на Ranger T1+ с 3.5-литров бензинов двигател. Машината е разработена в партньорство с M-Sport и Neil Woolridge Motorsports (NWM), като дебютира на баха "Арагон" в Испания, след което участва в рали "Мароко". Зад волана е ветеранът Нани Рома, а дебютът догодина е по-скоро с цел натрупване на опит и информация. Но, амбицията е през 2025 година американците да се борят за титлата при автомобилите.

Вторият сериозен играч, който влиза в пустинния маратон е Dacia. Румънската марка ще дебютира в "Дакар" през 2025 година, също с прототип Т1+. Чие име от серийната гама ще носи моделът все още не е ясно, но се знае, че той ще е разработен съвместно със специалистите от Prodrive, които в момента работят за болидите на BRX, с какъвто се състезава в момента Себастиан Льоб.

Именно 9-кратният WRC-шампион Льоб ще един от заводските пилоти на Dacia. А в стила на компанията ще се заложи и на жена-пилот - в лицето на испанката Кристина Гутиерес, която има успешни участия в маратона, както и в сериите Extreme E с електрически всъдеходи. Преди да приемат предизвикателството на сезон 2025, прототипите на Dacia ще бъдат подложени на тест на Rallye du Maroc през 2024 г. Машините ще бъдат задвижвани от нисковъглеродно синтетично гориво.

И докато едни идват, други си отиват. Това ще се случи с Audi, за които "Дакар" 2024 ще е последно заводско участие в надпреварата. Компанията обяви решението си с фокус върху предстоящото влизане във Формула 1, както и с фактът, че планираната програма е включвала три участия. Според спекулации, обаче, за решението е натежало спорното представяне на хибридните болиди RS Q e-tron и липсата на призови места в досегашните участия на немския тим.


Няма коментари към тази новина !

 
Още от : Мотоспорт
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.