03 декември 2024
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища

Приятни изненади на старта на рали Дакар 2024

Екстрьом спечели пролога при колите, новак най-бърз при моторите

Рали Дакар 2024 официално е факт! Пустинната надпревара, която за пети пореден път в 46-годишната си история се провежда в Саудитска Арабия, привлече на старта 438 състезателни машини от всички класове (включително 78 от паралелното Dakar Classic и 10 ековозила от категорията Mission 1000).

Двуседмичният маратон, с дължина на маршрута от 7891 км и близо 5000 километра специални етапи, започна днес с кратък 27-километров пролог край АлУла, на сравнително твърд и каменист терен. Отсечката няма да важи за генералното класиране в ралито, а ще позволи на участниците, според реда на финиширането си, да изберат своята стартова позиция за същинския първи етап утре.

Приятната изненада днес дойде от класа на мотоциклетите, където новото попълнение на Honda Тоша Шарейна показа изключителна бързина. Испанецът, който спечели приза за най-добър дебютант в рали Дакар 2021, изпревари с 19 секунди австралиеца Даниел Сандерс (GasGas) и с 19' Рос Бранч от Ботсвана, състезаващ се за тима на Hero Motorsports. А всички пилоти в топ 10 на днешната отсечка се събраха в рамките на една минута.

При автомобилите, Audi дава заявка най-накрая да се добере до победата, при последното си планирано участие в рали "Дакар". Стъпка по темата бе най-бързото време на шведската рали-крос звезда Матиас Екстрьом, който успя да измъкне 28 секунди на новия пилот на Toyota Сет Кинтеро от САЩ. Челната тройка допълни още един претендент за титлата - Себастиан Льоб с BRX Prodrive Hunter. И тук подобно на машините на две колела, най-бързата десетка автомобили се събра в рамките на (дори по-малко от) минута.

В най-малобройния клас - този на ATV-четириколките, най-бърз бе аржентинецът Франциско Морено Флорес. Втори, на около половин минута разлика се класира сънародникът му Мануел Андухар - победител в класа през 2021 година. Топ 3 допълни настоящият шампион от "Дакар" Александр Жиру от Франция. В тази категория няма нужда да се споменават марки и модели, тъй като 99% от пилотите са с машини Yamaha.

Причината в класа да има едва 10 участника е политиката на организаторите на Световния рали-ред шампионат, чиито първи кръг е именно рали Дакар 2024. Общо взето се изисква даден пилот да е участвал поне в два старта от шампионата, за да може да стъпи на трасетата на двуседмичния маратон. Или казано иначе - в опита да направят ATV-тата по-атрактивни, началствата сътвориха атрактивна глупост, която доведе до отлив в и без това малобройния клас (където бе и първият ни български участник преди над десетилетие).

В класа на близките до серийни SSV-бъгита, победител в пролога стана мотоциклетният ветеран Ксавие Дьо Султре с Polaris. Втори с 15 секунди разлика финишира Жоао Ферейра (Can-Am), а третото място бе за съотборника на Дьо Султре в SEBASTIEN LOEB RACING - BARDAHL TEAM Флоран Вейсад, с 22 секунди изоставане от най-бързия.

При "тунингованите" SSV-машини, които вече са клас Challenger по новата класификация на FIA, видяхме семейна афера още в първите километри на рали Дакар 2024. Детето-чудо на рали-рейда Ерик Гочжал, който дебютира миналата година на 18-годишна възраст, взе титлата в класа си през 2023 и изуми всички. Днес младият поляк напомни, че идва за още една победа, като бе най-бърз в пролога, изпреварвайки чичо си Мишал Гочжал с 20 секунди. И за да е пълна семейната идилия, таткото на Ерик - Марек Гочжал също е в битката, макар и днес да бе по-бавен, завършвайки на 12-о място.

За да е още по-голяма лудницата при бъгитата, третото място днес бе не за кого да е, а за едно то големите имена във WRC - Крис Мийк. Британецът, който има 5 победи в Световния рали шампионат, дебютира в "Дакар" през 2021 година, а сега се появи на терена относително инцидентно, заменяйки в последния момент нидерландеца Кеес Коолен. Шаренията се допълва и от дебюта в пустинния маратон на Лукас Лауда - синът на легендарния пилот от Формула 1 Ники Лауда.

Без изненади при камионите, Iveco е на път да доминира в класа и в рали Дакар 2024, благодарение също и на "отлъчения" заради руската инвазия в Украйна отбор на Камаз. Най-бърз в пролога бе миналогодишният шампион Янус Ван Кастерен от Нидерландия, следван от чешкия ветеран Алеш Лопрайс (Praga) и сънародника си Митчел Ван Ден Бринк, също с Iveco.

Същинското предизвикателство на рали Дакар 2024 започва утре с първия етап от АлУла до Ал Хенакия. Директорът на надпреварата Давид Кастера е решил да хвърли състезателите директно в боя, предлагайки им за начало специален етап с дължина от 414 километра, гарнирани със 127-километров лиазон. Отсечката е изцяло нова за надпреварата, като ще е по предимно каменисти терени около застинали вулкани.


Няма коментари към тази новина !

 
Още от : Мотоспорт
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.