24 май 2024
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища

Рали Дакар 2024, етап 5: затишие пред буря

Размествания при моторите и SSV преди 48-часовия маратон

Петият етап на рали Дакар 2024 изглеждаше като глътка въздух за участниците с дължината си от едва 118 километра. Отсечката до Шубайта, която вкара маратона в пустинята Руб ал Хали, обаче, бе гарнирана с изтощителен над 500-километров преход и успя да предложи някои изненади.

Пабло Кинтания донесе поредна етапна победа за Honda и първата за себе си в тазгодишната надпревара. Само с 37 секунди разлика втори се класира съотборникът му Адриан Ван Беверен, а челната тройка дооформи Тоби Прайс с КТМ.

Благодарение на шестото си място за деня, Рос Бранч от тима на Hero се завърна на чело на генералното класиране при двуколесните, измествайки Начо Корнехо (Honda), който финишира отсечката с едва 11-о време и вече е втори в подредбата. Трети във временната подредба продължава да е Рики Брейбек (Honda), а водещото трио леко започва да се откъсва от останалата част на най-бързите в класа.

Марсело Медейрес бе най-бърз при ATV-четириколките, като изпревари с около минута и половина Александр Жиру и с още минута Мануел Андухар. В генералното, обаче, позициите на тримата са реципрочни, като Андухар води с 20 минути на Жиру, а Медейро е на минута зад действащия шампион от Франция.

В класа на автомобилите, някои от пилотите умишлено заложиха на по-ниско темпо, за да заемат по-изгодни позиции за предстоящия 47-часов шести етап. Но Насер Ал Атия не бе на такова мнение и „даде всичката газ“, за да вземе етапната победа, надделявайки с близо 2 минути над Герлен Шишри (Toyota). Трети за деня бе още един пилот на Overdrive – Хуан Якопини, който финишира с едва 8 секунди разлика с Шишри.

Етапната победа (първа за сезона и 48-а в кариерата) позволи на Ал Атия да измести Карлос Сайнц от второто място в генералното, като пилотът на Audi бе от тези, заложили на сигурното и завърши на едва 16-то място. Разликата между двамата във временната подредба, обаче, е едва 2 минути и половина. А на върха продължава да стои Язид Ал Раджи (Toyota), който завърши етапа с едва 2 секунди зад Якопини и точно с 2 минути пасив спрямо катарския пилот на BRX Prodrive.

Точно на другия полюс, обаче, бяха нещата за втория пилот на BRX Себастиян Льоб. Французинът пропусна контролна точка, което му донесе 15-минутно наказание. Така, ветеранът от WRC слезе до 9-ото място в класирането, а пасивът му спрямо лидера нарасна до 43 минути.

В клас Challenger Франциско „Чалеко“ Лопез напомни, че не е случаен пилот, а неколкократен шампион в „Дакар“. Чилиецът взе етапната победа с 1:58 мин. Аванс пред Остин Джоунс, а Ерик Гочжал изпусна второто място за едва 2 секунди. В генералното класиране, обаче, 19-годишният поляк остава твърд лидер, с почти 35 минути пред баща си Марек Гочжал (9-и за деня) и с малко по-малко от 40 минути аванс спрямо Мич Гютри, който пристигна на финала с 10-о време.

Драматична бе ситуацията в класа на SSV-бъгитата, където Герард Фарес стартира като лидер в класа, и дори водеше през по-голямата част от етапа. На около 38 километра преди финала, обаче, испанският мотоциклетен ветеран обърна своя Can-Am, което доведе до сериозни технически щети и съответно огромна загуба на време в изчакване на сервизния екип. Това доведе до изоставане с близо 4 часа и половина спрямо водача и изпари амбициите за победа на пилота.

Друга мото-звезда от миналото, обаче, спечели етапа – Ксавие Де Султре, който бе по-бърс с малко над минута от местния пилот Язир Сеядан. Трети за деня финишира швейцарецът Жером Дьо Садле, но това, след несполуките на Фарез му стигна да оглави генералното класиране. Логично, на второ място във временната подредба е Родриго Варела (4-и за деня), а на третата позиция излиза сънародникът му от Бразилия Кристиано Батиста, който даде 7-о време в етапа.

При камионите, Янус Ван Кастерен загуби над 20 минути заради технически проблеми, след като водеше в по-голямата част на етапа. Нидерландецът завърши на десето място етапа, но все още държи лидерството при тежкотоварните състезателни машини.

Сходна бе и ситуацията с Алеш Лопрайс, който пък изгуби близо 40 минути и това позволи на Мартин Мачик, който взе етапната победа, да се вклини между двамата титуляри. Така, Мачик е втори в генералното, на 22 минути зад водача, а Лопрайс вече е трети, на 4 минути зад сънародника си от Чехия.

Време е да обърнем внимание и на паралелно провеждащото се Dakar Classic 2024. Надпреварата за автомобили и камиони, произведени до края на миналия век е с т. нар. регуларити формат, където няма точно битка срещу хронометъра. Затова и там няма чак толкова драматични обрати и изненади. Водач към момента е чешкият пилот Ондрей Климчив, с неговата емблематична Skoda 130LR. На класическата надпревара ще посветим отделна статия по време на почивния ден на рали Дакар 2024.

Етап 6 на рали Дакар 2024 ще предложи голяма драма и много неизвестни. Това е иновацията за надпреварата, наречена „48-часов етап“, който ще се проведе в продължение на два дни. Той е с ограниченията на маратонския етап, в който състезателите имат право да си помагат взаимно през вечерта.

Но този път няма да има избор от столова или придружители за ремонт, тъй като пилотите и екипажите ще бъдат разпръснати в осем различни бивака. Когато часовниците ударят 16 часа, всички превозни средства ще трябва да спрат на следващия бивак, който срещнат. Без връзка и следователно без видимост на представянето на техните съперници, състезателите ще лагеруват и ще тръгнат отново в 7 сутринта на следващия ден, за да завършат оставащия участък от маршрута. Резултатът ще бъде зачетен след около 600 километра срещу хронометъра.


Няма коментари към тази новина !

 
Още от : Мотоспорт
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.