12 декември 2019
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища
FACEBOOK

9 улични коли със състезателни двигатели

Както всички добре знаем, състезателните двигатели са много по-различни от тези, вграждани в серийните автомобили. Те обикновено работят на пълен капацитет и ресурсът им се изчерпва след 2-3 състезания. Най-много. Интересното е, че историята помни автомобили, които са се продавали на свободния пазар със състезателни двигатели. Точно за тези специални машини ще стане въпрос по-долу.

Ferrari F50

Ferrari никога не са се състезавали с F50, но двигателят му е пряк наследник на V12 агрегата, който задвижва болида на Ален Прост във Формула 1. Същият се монтира и в прототипа Ferrari 333 SP. За уличното F50, работният обем на двигателя е увеличен до 4.7 литра, а блокът е закрепен директно за шасито, точно както в кола от Формула 1. Ferrari F50 не е толкова мощно, колкото неговия турбо предшественик, но двигателят му и до днес е смятан за култов.

Porsche 918 Spyder

Още от първите години на своята история, Porsche разработва технологии на пистата, след което ги пренася към серийните си модели. Porsche 918 Spyder използва V8 двигателя с плосък колянов вал от RS Spyder, който тук е подсилен с хибридна система. Двигателят развива 9150 об/мин и разполага с 600 к.с., като е смятан за произведение на инженерното изкуство. Комбинираната мощност на хибридната система е 887 к.с.

BMW M1, M5 (E28, E34), M6 (E24)

Първият велик проект на BMW Motorsport е скандалният 3.0 CSL, който се превръща в истинска икона, когато излиза в средата на 70-те. За първият си уличен автомобил, спортното подразделение на баварците – не по-малко култовият M1 – същите взимат за база M49 двигателя от 3.0 CSL и го превръщат в 3.5-литровия M88, който впоследствие вграждат и в M5 и M6. Монтирането на този двигател в M5 помага за установяването на класа на т.нар. супер спортни седани.

Porsche 356A Carrera

В момента, брандът Carrera се свързва с най-базовото Porsche 911. През 50-те години на миналия век обаче, това означение е било свидетелство за специален автомобил. За първата Carrera, Porsche инсталира боксерния двигател с четири разпределителни вала - Type 547 - от 550 Spyder, в купето на 356А. Резултатът е готов за пистата уличен автомобил, разполагащ със 100 к.с. от 1.5 литра работен обем. Впечатляващо за времето си постижение. Това именно е моторът, който утвърждава позицията на Porsche в света на спортните автомобили.

Chevrolet Camaro ZL-1

Изцяло алуминиевият 7.0-литров V8 двигател на Chevrolet първоначално е разработен за сериите Can-Am и за състезателните версии на Corvette. Впоследствие обаче, ръководството решава на един от своите дилъри да поръча 50 бройки от модела Camaro, оборудвани със същия състезателен двигател. Резултатът е Camaro ZL-1 – легален за каране по обществената мрежа автомобил с повече от 500 к.с.

Porsche 911 GT3 (996/997)

Вместо да използва модифицирана версия на стандартния си боксерен „шестак“ за 911 GT3, от Porsche решават да адаптират турбинирания двигател от състезателното Porsche 911 GT1, с което заводския отбор на компанията печели в Льо Ман. Инженерите премахват турбокомпресорите от мотора, известен с името “Mezger” (двигателят е проектиран от Ханс Мецгер), но запазват много от останалите доказани в състезанието за издръжливост компоненти. Двигателят е пенсиониран заедно с модела 911 GT3 RS 4.0, където е монтирана последната му еволюционна верси, която откриваме и в състезателното 911 GT3 R.

BMW M3 (E30)

Когато от BMW разбират, че Mercedes разработва състезателен автомобил, базиран на компактния седан 190Е, от Мюнхен решават да направят същото нещо със своя 3-Series. Така се появява M3. Вместо да използват голям 6-цилиндров двигател, моторспорт дивизията на BMW проектира нов 4-цилиндров редови двигател, базиран на турбо двигателя M12, използван във Формула 1, както и на споменатия по-горе M88, задвижвал M1, M5 и M6. Новият мотор с означение S14 развивал 235 к.с. от 2.5 литра работен обем на борда на M3 Sport Evolution.

Porsche Carrera GT

Двигателят на Carrera GT никога не е използван в официални състезания, но за сметка на това произхожда от света на моторния спорт. В края на 90-те Porsche разработва 3.5-литров V10 двигател за отбора на Footwork във Формула 1, но впоследствие проектът е замразен. Тогава Porsche разработва версия с увеличен до 5.5 литра работен обем, която трябвало да се използва в LMP1 класа в Световния шампионат за издръжливост. И този проект обаче е прекратен, тъй като трябвали пари за развитието на Cayenne. Когато той се доказал като успешен, от Porsche вече имали достатъчно пари за разработката на хиперавотомобил, затова увеличили още веднъж работния обем на мотора. И така, родила се Carrera GT, която имала 5.7-литров двигател с 605 к.с.

Jaguar XJ220

Първоначално XJ220 трябвало да получи състезателния V12 двигател от победителя в Льо Ман – Jaguar XJR-9. Моторът обаче бил твърде тежък, затова от Jaguar решили да използват V6 агрегат от рали бегачката от Група Б – Metro 6R4. Инженерите го турбинирали, създавайки чудовище. Jaguar XJ220 е един от носителите на титлата „Най-бърз сериен автомобил на планетата“.


Препоръчани материали

Няма коментари към тази новина !

 
Още от : Новини
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.