Бъдещото поколение Лада 4x4 буксува?
За пореден път се отлага встъпването на пазара на изцяло новото поколение на популярния всъдеход Лада 4х4, познат ни и като Лада Нива. Ситуацията с развитието на модела е сложна, а идеите постоянно се менят. Така, в началото на проекта за обновление, вече бившият вицепрезидент на АвтоВАЗ Ален Дибуан, настояваше за основа на новата Лада 4х4 да бъде взет Renault / Dacia Duster. Но французинът срещна сериозен отпор, при което бе взето решение, бъдещата Нива да си остане 100% разработка на инженерите от Толиати.
Предполагаше се, че новият всъдеход ще запази постоянното 4х4 задвижване и надлъжното разположение на двигателя, както стана в проекта "Нива - 2", който сега се реализира под формата на Chevrolet Niva. За задвижването се планираше използването на 1,8-литров мотор ВАЗ, който в момента се вгражда в други модели на руснаците.
Освен това, в отчетите на АвтоВАЗ се вижда, че се "осъществява развитие на конструкционно-технически решения" по новата трансмисия 2124. Това е усилена версия на съществуващото задвижване на Нива, а в завода вече се провеждат тестове по обновена скоростна кутия и раздатъчна кутия за всъдехода. Първоначално бе планирано новият модел да е на пазара през 2018 година, но не сме сигурни дали този срок ще бъде спазен.
Въпреки тези планове, неотдавна отново изплува информация, че АвтоВАЗ е готов да се откаже от собсвтената си концепция и да конструира новата Лада 4х4 на платформата на Duster. Заради множеството слухове, от пресцентъра на руския производител излязоха със следното становище: "В момента разглеждаме оптимални варианти за платформата на този модел. В това число, с възможна архитектура за напречно разположен двигател, което е глобална тенденция в сегмента 4х4/SUV с двигатели, постигащи мощност до 200 к.с."
В момента АвтоВАЗ създава специална инженерна група, чиято задача е развитието на проекта Lada 4x4 NG в тясно сътрудничество със специалистите на алианса Renault-Nissan. Основната задача на този екип е "създаването на висококонкурентен автомобил със значителни оф-роуд възможности, предназначен за Русия и експортните пазари". А от завода потвърждават, че все още няма окончателно решение каква да бъде новата "Нива".
Един от вариантите наистина е използването на агрегатната база на съществуващи модели на френско - японския алианс, а много е възможно, ако новото поколение се окаже "по-мек" кросоувър, успоредно с него да продължи производството и на настоящата генерация на всъдехода, която, с леки модификации, е на пазара от 40 години.