Bosch с редица иновации на EICMA 2015
EICMA 2015 отбелязва първото представяне на новото бизнес направление на Bosch „Двуколесни и моторни спортове“, създадено през април тази година. Като използва продуктовите разработки и услуги на Бош за леки автомобили, дивизията създава нови полезни решения за мотоциклетите на бъдещето. Няколко са и акцентите на технологичния гигант:
По-голям комфорт с новите решения за свързаност
Connectivity control unit (Управляващ блок за свързаност): CCU свързва мотоциклетите с информационния облак. Така се осъществяват функции от типа на eCall – автоматичната услуга за аварийно повикване, която става задължителна за всички нови модели леки и лекотоварни автомобили в ЕС от април 2018 г. Ако мотоциклетът участва в пътнотранспортно произшествие, eCall автоматично извършва аварийно повикване и осигурява по-бързото пристигане на помощ. CCU предоставя на водачите и полезна информация за потенциално опасни пътни участъци, както и съдейства за проследяването на откраднати мотоциклети.
Integrated Connectivity Cluster – Интегриран клъстер за свързаност: информационна система за водача с вариращи размери и резолюция на дисплея, разработена специално за мотоциклети. Благодарение на най-новата технология информацията може да бъде прочетена при всякакви ситуации. Наред с Bluetooth интерфейса, ICC предоставя и интеграционното решение за смартфон mySPIN. Чрез него смартфонът на водача се свързва с превозното средство и приложенията могат да бъдат управлявани с ICC. Освен това мотоциклетистите виждат и динамични данни за трасето и мотоциклета – детайли за маршрута, ъгъла на наклон и скоростта при завой.
Асистиращи системи – по-голяма сигурност на две колела
ABS10: Системата ABS10 за мотоциклети, която Бош пуска на пазара през следващата година, е по-малка и по-лека. Инженерите на Бош успяха да намалят теглото на антиблокиращата система с почти 30% в сравнение с актуалното поколение ABS9, а размерите – с цели 45%. Освен върху оптимизацията на размерите и теглото, фокусът бе и върху намаляването на разходите. В резултат системата е изключително подходяща за малки мотоциклети с обем до 250 куб. см – сегмент, който е много популярен на развиващите се и ценово чувствителни пазари. С ABS мотоциклетистите спират без страх, по-бързо и по-ефективно. При внезапно спиране колелата не блокират, мотоциклетът остава стабилен и падането се избягва.
С ABS от 9-то поколение Бош вече предложи по-голяма безопасност на ниска цена за развиващите се пазари. Чрез хидравличен спирачен канал системата регулира само предното колело и предотвратява блокирането му при спиране.
Motorcycle Stability Control: Контролът на стабилността при мотоциклети MSC е нещо като ESP за двуколесните. Чрез наблюдение на параметри, като ъгъла на наклон, системата светкавично регулира спирането и ускорението в зависимост от пътната обстановка. По този начин тя предотвратява подхлъзване и изправяне при завои, които са най-честата причина за произшествия с мотоциклети.
Side view assist: Бош разработи първата система в света за асистенция на мотоциклети, базирана на сензори за обкръжаваща среда. Тя разчита на четири ултразвукови сензори и помага на мотористите за безопасна смяна на лентата. Сензорите наблюдават зоните от двете страни на мотоциклета на пет метра разстояние, които не се виждат добре в огледалата. Появи ли се превозно средство в мъртвата зона на водача, технологията го предупреждава с оптичен сигнал близо до огледалото, така че той да избегне евентуален сблъсък при смяна на лентата.
Vehicle hold control – Контрол на сцеплението: С тази асистираща функция Бош улеснява управлението на тежки мотоциклети. Разширената функция е програмирана в управляващия блок на ABS с интелигентни алгоритми. Тя предотвратява преобръщането на мотоциклета при спиране по наклон или на равна отсечка, като не е необходимо водачът непрекъснато да задейства спирачката.
Задвижващи системи и електрифициране
Electronic engine management – Електронно управление на двигателя: В сравнение с механичния карбуратор, електронното управление на двигателя от Бош намалява разхода на гориво с до 16%, в зависимост от ситуацията. По този начин значително се редуцират и вредните емисии и се запазват ценни ресурси. Управляващият блок е сърцето на новата система за управление на двигателя. Миникомпютърът анализира всички данни от задвижването – от запалването до количеството гориво.
E-scooter powertrain – Задвижваща система за електрически скутери: Тайната на задвижващата система за електрически скутери от Бош е в електромотора на главината на колелото и в електронния управляващ блок. Мощността му е само 1,8 kW, но електронно управляваната Boost-функция осигурява сериозна динамика. В момента двигателят и управляващият блок се предлагат само в Китай – най-големия пазар на електрически скутери. По китайските пътища вече се движат 120 милиона скутера, захранвани само с електроенергия.