Daimler изоставя водорода
Концернът Daimler, собственик на Mercedes и други марки, ще спре развитието на водородната технология. Това стана ясно по време на автомобилен конгрес в Щургарт, където босът Дитер Зетше обяви, че водородът вече няма да е в центъра на вниманието на Daimler. Вместо това компанията ще се концентрира върху развитието на електрически и хибридни технологии.
Това не означава тотално загърбване на водорода, поне за момента. Mercedes ще спази обещанието си и ще пусне модела GLC (на снимката), който трябва да се появи в края на тази или началото на следващата година. Той обаче ще е в ограничен брой автомобили.
Леко размърдване на сивото вещество може бързо да ни даде основните мотиви за това решение. В последните няколко години електрическият сегмент на автомобилното производство направо избухна. Практически всички големи компании в момента предлагат поне хибриди, а някои имат твърдото намерение до няколко години да не продават модели, които да се задвижват единствено от двигател с вътрешно горене.
Цялта тази истерия започна да сваля рязко цените на най-скъпия компонент на електромобила - батерията, както и на изграждането на инфраструктура за зареждане. Основното предимство на водородния автомобил е в това, че предлага голям пробег и малко време за зареждане. Но точно това предимство започна да се стопява в последните години.
Вече има станции, които могат да заредят електромобил за минути, поне частично. Освен това пробегът при тях се увеличава буквално с всеки нов модел и вече говорим за дистанции от порядъка на 600-800 км, което е повече от прилично. Така предимството на водородния автомобил почти изчезва, но за сметка на това остава най-големият недостатък - ужасяващо скъпата инфраструктура.
И в момента изграждането и поддържането на водородна станция за зареждане струва милиони. От друга страна, дори да нямате около себе си електрическа зарядна станция, в краен случай можете да пуснете един удължител и да заредите електромобила си с битов ток от вкъщи. А това няма как да стане при водородния автомобил.
Оттеглянето на Daimler от водорода е силен удар най-вече за останалите концерни, които развиват тази технология. Това означава един играч по-малко, с когото могат да се споделят част от разходите. Остава да се надяваме от Toyota и Honda да не последват Daimler, защото е много вероятно водородът все още да има шанс да оцелее.