26 януари 2021
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища
FACEBOOK

Ето кои са шестте най-важни течности на автомобила и как да ги проверите

Снимка: Wikimedia Commons

При избора на автомобил видът, комфортът, разходът на гориво и - не на последно място - надеждността са основни фактори, които да наклонят везната в една или друга посока. Но каквато и кола да имате, ако не я поддържате, тя няма да се представя според очакванията ви. Не трябва да забравяме, че в основата на работата на автомобила, освен ако не карате електричка, стоят експлозии, хиляди в секунда. И огромен брой движещи се части, които изискват и заслужават вниманието на шофьора. Не бихте се лишили от вода и трябва да отделяте същото внимание на жизненоважните течности на колата си. Ето и шестте основни и как да проверявате количеството и състоянието им.

1. Моторно масло

Снимка: Wikimedia Commons

Моторното масло е кръвта на двигателя и без него стотиците движещите се части просто нямат шанс. Затова трябва да го сменяте редовно с подходящия вид и да го проверявате. В повечето случаи под капака на колата ще намерите щека за проверка на нивото му. Преди да пристъпите към проверката, паркирайте колата на равно и я оставете за известно време, за да може маслото, което е циркулирало из мотора, да се стече обратно в картера. След това извадете щеката, забършете я с парцалче или някакъв материал, който няма да остави боклуци и власинки по нея, и я пъхнете отново откъдето сте я извадили. След второто вадене погледнете разграфените черти на края на щеката, които оказват нивото. Маслото трябва да е близо до означението за максимум и в никакъв случай на или под минимума. Ако поради някаква причина е спаднало драстично, веднага долейте с правилния вид и се поинтересувайте защо се получават загубите, дали е външен теч, дали двигателят гори масло и т.н.

Нивото не е всичко, защото е важно е състоянието на маслото. Не забравяйте, че то не само смазва и охлажда компонентите, но и обира замърсяващи частици. Интервалът за смяна, нисък при минералното, по-висок при полусинтетиката и оптимален при пълната синтетика, трябва да се спазва така или иначе, но ако оставите капка масло между пръстите си и при потриването им един в друг усетите твърди частици, значи има голяма вероятност да има сериозно износване и повреждане на двигателя. Излишно е да казваме, че не трябва да се пренебрегва. Говорейки за следи за нередност, очевидна такава е наличието на мъглива, млекоподобна течност, което означава, че в маслото има антифриз. В такъв случай бягайте към сервиза.

2. Охладителна течност

Снимка: Wikimedia Commons

Където има огън и гърмежи, има и висока температура. Затова двигателят трябва да се охлажда от...ъм..охладителната течност или антифриз. Животът му е дълъг, до 5 години, но както всичко друго, и неговото ниво му трябва да се проверява. Това е различно според колата: в някои случаи можете просто да надникнете в разширителния съд, които има разграфени линии за минимум и максимум, в други направо отваряте капачката на радиатора. Както и да стоят нещата при вашата кола, проверката се справи на студен двигател. Никога не отваряйте капачките на загрял или работещ мотор, защото рискувате да се изгорите. Евентуалното доливане трябва да става с правилния вид охладителна течност и не обикновена, а дейонизирана вода.

Както при маслото, и тук външният вид на старата течност е от значение. Ако тя не е ярка на цвят и бистра, това може да е признак на смесване с масло, а ако колата е по-стара и поради някаква причина е карана само с вода в охладителната система, не е изключено в антифриза да попадне и ръжда от радиатора. Загубата на течност пък може да индикира разнородни проблеми, от изпускане на капачка, до външен теч на маркуч или пък дори пропускаща гарнитура на цилиндровата глава. Няма да задълбаваме кое защо се случва, но ги имайте предвид като признаци на нередност, които изискват внимание.

Как се сменя охладителната течност на автомобила

3. Течност за усилвателя на волана

Снимка: Brian Snelson/Flickr

Хидравличният усилвател на волана или по-просто казано сервото е устройството, което ви позволява да въртите кормилото с лекота, дори когато колата не се движи. Както подсказва името хидравличен усилвател и тук за работата е необходима течност. Положението е сходно с другите течност и това означава, че колата ви има разграфен резервоар или щека за измерване на нивото. Ако то е ниско, проверете какъв вид изисква модела автомобил и долейте, но отново, както при другите течности, загубата е признак за нередност и означава, че ако не предприемете мерки, ще ви се наложи да развиете яки ръце.

4. Спирачна течност

Снимка: Wikimedia Commons

Разбира се, че всички течности на колата са важни, но докато липсата на повечето ще навреди само на машината, то от спирачната зависи животът ви и шега не бива. Тъй като спирачките действат на хидравличен принцип, тоест течност избутва накладките към дисковете (или барабаните) и така забавя и спира автомобила, нейното количество и състояние е от огромно значение. Под капака ще намерите разграфен резервоар и за нея, а нивото й определено трябва да е в заложените граници. Ако не е, долейте с правилния вид. За целта ще трябва да проверите с какъв вид DOT течност работи спирачната система на конкретната кола. Същевременно не се примирявайте с теча, а обезателно се консултирайте със сервиз, ако не знаете как и не можете сами да работите по автомобила. Спадът на нивото може да има и по-просто обяснение - износване на накладките.

Като оставим нивото настрана, спирачната течност трябва да е съвсем чиста и бистра. Тъй като е силно хигроскопична, с други думи поглъща вода, не използвайте за доливане такава, която стои в отворено шише отдавна и подменяйте тази в резервоара през 2-3 години. В противен случай можете да останете неприятно изненадани, когато, да речем при дълго спускане, течността в спирачните маркучи заври и усетите педала почти безполезен. И внимавайте при проверка или доливане да не попадне върху боядисата повърхност, защото направо рязяжда покритието.


Как сами да си обезвъздушим спирачките

5. Трансмисионна течност

Снимка: Wikimedia Commons

Също като двигателя, и скоростната трансмисията е пълна с метални части, които се трият една в другаи им е нужна смазочна течност. Този роля се изпълнява от трансмисионното масло. В зависимост от автомобила, в някои случаи подмяната й изобщо не се предвижда и скоростната кутия е запечатана. В други обаче може да има щека за измерването й или да е необходимо специалист да го направи вместо вас. При проверката колата трябва да работи и да е изключена от скорост, да е в предавка за паркиране, ако е автоматик, или на неутрална, ако е ръчна.

За подмяна трябва да се подбере правилният тип течност за модела кола. И както при всички други, и при тази е важно старата да не е замърсена или да има частици в себе си. В противен случай е време да се замислите за нередност.

Ето как се сменя маслото на ръчна трансмисия (видео)

6. Течност за чистачки

Снимка: Basheer Tome/Flickr

Това е най-лесната течност за проверка и смяна, но и също така важна. В крайна сметка трябва да виждате накъде карате, нали така? Затова чистите стъкла са важни и наред с доброто състояние на чистачките, трябва да има и течност.

Някъде под капака ще намерите и резервоара за нея, който по всяка вероятност ще има и символ, подсказващ за предназначението му. Отварянето му няма да ви затрудни, а ако е празен, нова течност се продава във всеки магазин за автоаксесоари, по бензиностанциите и даже в хипермаркетите. Само гледайте да използвате зимна такава през студените месеци, за да не замръзне. Това е всичко - бързо, лесно и евтино.



Рейтинг :
22.04 2017 в 08:03 1
+ 12
- 5
"ШЕСТТЕ НАЙ-ВАЖНИ ТЕЧНОСТИ ЗА АВТОМОБИЛА" - като гледам изброените, аз лично за други течности не се сещам, освен разбира се за горивото, когато се използва течно такова!
 
Още от : Новини
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.