Как сами да си обезвъздушим спирачките
Ако педалът на спирачките започне да пада твърде ниско и твърдостта му, с която сте свикнали, изчезне, не е никак добра идея да оставите колата си в това състояние, особено като се има предвид, че не става въпрос за огромен ремонт.
Една от възможностите е накладките ви да са износени, това можете да разберете и по усещането на педала, и по звука, идващ от роторите (или барабаните за по-старите возила). Добрата новина е, че смяната на накладки, особено на дискови спирачки, не отнема повече от 20-30 минути, дори и да го правите за пръв път. Ако след смяната с дебели, сочни накладки проблемът продължи, значи има въздух в спирачната система.
Проблемът с това е, че за разлика от спирачната течност, въздухът се компресира и никакъв начин не помага за избутване на буталата в апаратите, затова трябва да бъде отстранен. Ако няма теч в системата е възможно въздухът да се е добрал до спирачните маркучи, след като течността е паднала ниско в казанчето заради износването на накладките.
По принцип не е зле спирачната течност да се подменя изцяло на всеки 2-3 години, тъй като се замърсява, а и е силно хигроскопична, т.е. абсорбира вода. Така наситената с вода течност може да заври при продължително използване на спирачките като примерно при спускане. А заври ли, отделената пара, подобно на въздуха, се компресира и пречи на нормалната работа.
Така, след като като сте се запасили с нова спирачна течност е време за работа. Освен това са ви е нужен ключ за пробките за обезвъздушаване, прозрачен маркуч с подходящ диаметър, който да се закрепи върху пробките, чисто шише с малко нова спирачна течност в него, както и помощник.
Като за начало използвайте чиста спринцовка или нещо сходно, за да източите колкото можете течност от резервоара, долейте нова и го затворете. След това най-добре ще е да вдигнете колата във въздуха и да махнете колелата, но дори и да е на земята, стига да имат достъп до пробките за обезвъздушаване, всичко е наред. Закрепете прозрачния маркуч за пробката и потопете свободния край в бутилката с малко спирачна течност, за която споменахме. Така няма начин да се засмуче въздух.
Започвайки от най-далечното колело от главния спирачен цилиндър, което обикновено е задното дясно, поставете ключа на пробката и - тук идва ред на помощника - кажете на човека зад волана да натисне педала и да го задържи така. Същевременно отвийте пробката на четвърт оборот и отново я затегнете. Тогава помагачът може пак да пусне педала. Повтаряйте процедурата, докато в прозрачния маркуч не се виждат мехурчета и от края му потече чиста течност. След това продължавате по същата логика със задно ляво колело, предно дясно и накрая най-близкото до цилиндъра, а именно предното ляво. Не забравяйте да доливате периодично чиста течност в резервоарчето, защото ако не го правите, просто ще вкарвате все повече и повече въздух, без да изпълните задачата.
Ако сте изпълнили процедурата на всяко колело, уверете се, че течността в резервоарчето e над указания минимум, но и под максимума. Първоначално не бързайте, а тествайте спирачките при ниски скорости. Това е всичко, готови сте.
Има едно "но" и то се нарича ABS. Ако колата ви е оборудвана с антиблокираща система, нещата са малко по-различни. Възможно е контролерът да разполага с пробка за обезвъздушаване, но ако няма такава, ще ви трябва специален четец на кодове, с който да задействате помпата и да изтласкате въздуха. Разбира се, винаги можете да оставите работата на професионалистите и да отидете до сервиз.
Може би да видите нещата на практика помага, затова вижте как обезвъздушава спирачки един от любимите ни YouTube-ъри - ChrisFix.
При положение че когато натиснеш спирачния педал започва да деиства първо предния спирачен кръг а после задния, каква е логиката да почваш от задния? При положение че при повечето автомобили задните спирачки са вързани с тройник , каква е логиката да обезвъздушиш първо дясното а не лявото колело?
Леле , що за простотия. Абе хора , мислете преди да пишете. Няма ги автомобилите с еднокръгова спирачна система, там важи описания принцип с най далечното колело но не на 100%.