GM EV1: прадядото на модерните електромобили
Цялото внимание, което Tesla получава, както и големият брой продадени електромобили Nissan Leaf, могат лесно да ни заблудят, че интересът около модерния електромобил е сравнително ново явление на едва няколко години.
Истината обаче е, че това съвсем не е така.
Хората, гледали филма “Кой уби електрическият автомобил?”, знаят, че американският концерн GM е произвеждал свой собствен електромобил в края на 90-те. Той се е казвал ЕV1 и е имал пробег от 100-160 км с едно зареждане, в зависимост от натоварването и външната температура. Резултатът е впечатляващ за годините си, а дори днес той е съизмерим с възможностите на Nissan Leaf.
Външният вид е изваден директно от 90-те, но истината е, че и днес не изглежда зле, макар че някои определят колата като “сапунерка”. GM EV1 се задвижва от електромотор, който черпи енергия от 26 оловни акумулатора, които трябва да се сменят на всеки 450 цикъла заряд/разряд. Мощността също е впечатляваща, имайки предвид, че това е автомобил от 90-те - цели 137 к.с.
Причините за прекратяването на проекта са противоречиви, особено след признанието на GM, че всички произведени прототипи без един, са катастрофирали. Истината е, че по това време американците нямат никакъв интерес към автомобилите, защото се вълнуват повече от джипове и кросоувъри. Истерията по електрическите задвижвания там се разраства по-късно, така че дори EV1 да е излязла на пазара, вероятността да регистрира пълен провал е била огромна.
Сегментът на електромобилите все още е нишов, а според много експерти ще продължи да бъде такъв поне в идните няколко години. Така или иначе, вече доста компании разработват и пускат на пазара собствени електрически коли. Ако някоя от тях запише сериозен успех на пазара на автомобили, поне ще знае на кого да благодари - GM EV1.