06 декември 2024
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища

Идва ли краят на ръчните скорости?

Напоследък говорим много за развитието на последните технологии, но любопитни тенденции има при доста по-тривиални аспекти при автомобилите, като скоростните кутии например. Може би е време да се запитаме "Идва ли краят на ръчните скорости". И тук, както при повечето от останалите автомобилни теми, много зависи от коя камбанария гледаш.

Ако говорим за пазара в САЩ, то отговорът е категорично да - краят идва и то доста бързо. Според проучване едва 27% от автомобилите, произведени за този пазар, са с ръчни скорости. Далеч по-красноречив обаче е друг показател - реалните продажби. А те в последната година са буквално нищожни - само 3% от продадените нови автомобили изискват човешка намеса при сменянето на предавките. Тенденцията на намаляване е отчетлива в последните години и вероятно е въпрос на още няколко сезона, преди ръчните скорости да станат истинска екзотика в САЩ.

Ако погледнем пазарите в Европа и Азия обаче, картинката е съвсем друга. Да, съществува тенденция в увеличаването на потреблението на автоматични кутии, но ръчните все още имат солидно предимство с 80% дял на някои от пазарите. Европеецът още не е клъвнал съвсем на кукичката с предимства на автомата, а и няма какво да се лъжем, все още битува мнението, че сменяйки сам предавките, ти си по-шофьор от мързеливеца в автоматика.

В същото време автоматът вече почти е превзел европейските спортни модели. Ferrari отдавна премина на вариант със сменяне с пера зад волана, след като търсенето на скоростен лост практически липсва. Тенденцията се наблюдава и при други производители, но пък от Porsche продължават да държат на класиката и залагат на лоста при GT и Turbo 911 сериите.

И ако допреди двайсетина години автоматите бяха сложни, скъпи за поддръжка, не особено надеждни и водещи до по-голям разход, то технологиите вече са далеч по-напреднали. Цените паднаха драстично, компонентите станаха много по-издръжливи и надеждни, а при някои модели дори разходът е по-нисък, отколкото при вариант с ръчни скорости.

Според някои специалисти ръчните скорости все пак предлагат повече сигурност. Първо, защото самите скорости могат много лесно да подпомогнат поведението на автомобила при спиране и то по желание на водача. Освен това те изискват по-сериозна концентрация, а с това и внимание върху шофирането.

Не така обаче мислят американските тийнейджъри. Пред LA Times кореняк-американката Джорджия Василакис, която кара автомобил с ръчни скорости, споделя: "За моите връстници да караш кола с ръчни скорости е равносилно да говориш латински".

Е, след всичко това, можем да се отдадем на българските си черти и с мощно "Булгар, булгар" да се порадваме, че сме наистина страхотни шофьори.



Рейтинг :
09.09 2023 в 06:00 1
+ 0
- 0
sffsdf18642
 
Още от : Новини
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.