02 декември 2022
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища

Как дифузьорът кара състезателните коли да залепват за асфалта

Сигурно ви е писнало да го чувате, но същите принципи, които издигат във въздуха 600-тонен пътнически самолет, карат болид от Формула 1 да залепне за пистата. Аеродинамичната притискателна сила се генерира от елементи, които по своята форма представляват обърнато крило, затова и на спойлерите казваме "антикрила". В една кола могат да бъдат вградени много допълнителни аеродинамични елементи, но общо взето пакетът се състои от сплитър под предната броня, който разделя въздушния поток над и под купето, гладък под, заден спойлер и...дифузьор. Именно за последния ще стане въпрос по-долу. Какво точно прави?

1. Насочване на въздушния поток

Дифузьорът играе ролята на разширителна камера, която трябва да изведе по оптимален начин въздушния поток, който се намира под купето на колата, и да изравни налягането му (под колата налягането е по-ниско) с това на околната среда. Улесняването на това преминаване от ниско към високо налягане намалява турболенцията и съпротивлението в задната част на колата, като по този начин подобрява обтичането на въздуха под купето.

2. Принципът на Бернули

Според законите за динамика на флуидите, колкото повече се увеличава скоростта на въздушния поток, толкова повече неговото налягане намалява. Болидите от Формула 1 са много близо до пътната настилка, а гладкият им под ускорява въздушната струя, създавайки по-ниско налягане от потока над колата. По този начин колата буквално се засмуква за пътя, а сцеплението се увеличава.

3. Оптимален ъгъл

Ъгълът на дифэузьора спрямо пътната настилка играе ключова роля за ефективността на елемента. Твърде остър ътъл би разделил въздушния поток, което би увеличило турбуленцията и съответно съпротивлението. Твърде тъп ъгъл би намалил способността на дифузьора да създава зона с ниско налягане под колата.

3. Наклонът на очакването играе роля

Когато предното окачване е по-ниско от задното, целият под на колата играе ролята на дифузьор. Но колкото по-отдалечена от асфалта е задната част на колата, въздушният поток отдолу може да бъде нарушен от нахлуващ отстрани и около колелата въздух.

5. Надлъжни перки

Надлъжните перки, които често виждаме на дифузьорите, насочват и стабилизират въздушния поток, който преминава през аеродинамичния елемент. По този начин ефективността на детайла се увеличава.

6. Горещ вятър

Разположението на изпускателните тръби също има голяма роля за работата на дифузьора. Колите от Формула 1 използват силната струя от отработените газове, за да "запечатат" въздушния поток под колата и да го предпазят от вихрите, които се образуват около задните гуми.

Източник: Car and Driver


Няма коментари към тази новина !

 
Още от : Новини
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.