Как работят различните видове диференциали
Скоростните кутии и диференциалите са като черна дупка. Повечето хора са чували как работят, но малко са тези, които реално могат да го обяснят. Във време, в което пазарът на SUV автомобили с четири задвижващи колела процъфтява, си струва човек да се запознае с принципа на работа на диференциалите. Има много типове, като по-надолу ще се опитаме да изброим накратко плюсовете и минусите на всеки един от тях.
Отворен Диференциал
Какво прави?
Разделя въртящия момент на двигателя към две от колелата, позволявайки им да се въртят с различна скорост
Недостатъци
Когато една от гумите изгуби сцепление, въртящият момент отива към нея, а другата стои неподвижно. Това е най-лошият вариант, защото колата остава на място. Модерните системи за контрол на сцеплението компенсират загубите, упражнявайки спирачно усилие върху проблемното колело.
Може да бъде открит в...
Всички коли без претенция за спортни качества и офроуд възможности – семейни седани, кросоувъри, миниванове, градски хечбеци, компактни модели и тн.
Заключващ Диференциал
Какво прави?
В заключен режим тези диференциали подават еднакво количество към колелата, каквото и да става. Това означава, че в случай на нужда, колелото с най-голямо сцепление ще има силата да измъкне цялата машина от калта, снега или пясъка.
Недостатъци
Държи се като отворен диференциал, когато не е заключен. При движение на настилка с високи нива на сцепление заключеният диференциал прави колата трудна за управление. Тъй като гумите се въртят с еднаква скорост, завоите са цяло мъчение за цялата задвижваща система, която при повече желание директно може да отиде на боклука.
Може да бъде открит в...
Jeep Wrangler, Mercedes-Benz G-class, Ram 2500 Power Wagon; опционална екстра в повечето пълноразмерни камиони
Диференциал с ограничено приплъзване
Какво прави?
Диференциалите с ограничено приплъзване комбинират качествата на отворените и заключващите се диференциали. Те работят като отворени през по-голямата част от времето, а когато някоя от гумите превърти – автоматично започват да се заключват. Различните производители използват различни технологии, за да постигнат това – виско гел, многодисков съединител или сложна система от зъбни колела.
Недостатъци
Изцяло механичните диференциали с ограничено приплъзване са реактивни, което означава, че започват да се заключват едва тогава, когато превъртането на колелото вече се е случило.
Може да бъде открит в...
Nissan 370Z с пакет Sport (виско), Mazda MX-5 (съединител), Subaru BRZ (винтови зъбни предавки)
Електронно управляем диференциал с ограничено приплъзване
Какво прави?
Електронно управляемия съединител има контрол през реостат между напълно отворен и напълно заключен режим, като електрониката се нагажда според условията стотици пъти в секунда. Така например, ако компютърът установи, че има твърде много презавиване в завоя, той може да увеличи степента на заключване, за да стабилизира колата.
Недостатъци
Подобно на конвенционалния диференциал с ограничено приплъзване, въртящият момент се насочва към по-бавно движещото се колело.
Може да бъде открит в...
BMW M3/M4, Cadillac ATS-V/CTS-V, Chevrolet Corvette с пакет Z51, Ferrari 488GTB.
Диференциал с векторна система за разпределение на въртящия момент
Какво прави?
Този тип диференциали използват допълнителни предавателни колела, които позволяват на полуоските да се въртят по-бързо или по-бавно във всеки един момент, независимо от състоянието на срещуположното колело. Това позволява на системата да регулира по-прецизен начин подаването на въртящ момент към всяко едно колело, което от своя страна подобрява поведението на колата в завой.
Недостатъци
Този тип диференциали са тежки, сложни и скъпи, а освен това увеличават разхода.
Може да бъде открит в...
Audi S4/S5/S6, BMW X5 M/X6 M; Lexus RC F