Китайският автобус, движещ се над колите, е измама?
Вече сме ви разказвали за китайският автобус, който се движи над трафика. Азиатските инженери не само проектираха машината, ами и наистина я създадоха. Миналата седмица ви показахме как готовият продукт направи първия си изпитателен пробег, но с течение на времето изникват все повече съмнения около иновативната идея.
Оказва се, че градският тест драйв в Цинхуандао изобщо не е това, за което ни го представят създателите на Transit Elevated Bus или TEB. Според китайски медии не само че изпитанието е проведено в условия без реален трафик, но и градските власти изобщо не са били наясно със случилото се. По-късно главният инженер на компанията го призна, наричайки теста вътрешен.
И това е само един от проблемите. Погледнете го отново. "Автобусът" всъщност се движи на релси, което независимо от инерпретацията го превръща във влак. Има и друг практически въпрос. TEB е висок 2,1 м, а максималната височина на МПС-тата в Китай е мжду 4,2 и 4,5 м. Да речем, че само част от колите ще могат да го изпреварят, но засега дори не е ясно как влакът/автобусът ще завива или избягва светофари.
Според медии от народната република единствената цел на проекта е да измами инвеститори. Средствата за изграждане на машината са набрани чрез т.нар. peer-to-peer финансиране, при което онлайн фирма е намерила инвеститори, обещавайки им голяма възрвръщаемост на вложените пари. Подобен вид финансиране в Китай има доказани рискове и властите вече са спирали такъв сайт, обивинявайки го в нелегална дейност. Таблоидът Global Times дори пише, че главният архитект на целия проект има само начално образование.
Автобусът вече привлече интереса на правителствата на Бразилия, Франция, Индия и Индонезия и е рано да кажем дали всичко е голяма измама, но минусите за проекта се натрупват с изненадващо бързи темпове.
Това, че тестът е само "вътрешен" (само си представете какво е да се направи дълго трасе релси за толкова кратък срок) , това че е наречен "автобус", вместо "трамвай" не прави проекта мошенически. А как завивали и какво правели на светофари... Ами както го правят обикновените трамваи.
Впечатляващо е колко бързо от макет стигна до реален прототип - само за половин година! А с проекта Hyperloop ни будалкат години, а имаме само една тележка на релси.