27 май 2020
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища
FACEBOOK

Култовата "Волга" стана на 60 години

На 10 октомври 1956 година, Горковският автомобилен завод пуска първите екземпляри от седана ГАЗ-21, който поставя началото на серията едрогабаритни седани "Волга". Макар формално производството да се води серийно, едва три бройки напускат завода на ГАЗ, които са опитни предсерийни образци, а действителното масово производство започва година по-късно.

Идеята на "Волга" е да замени набралата сериозна популярност в СССР и Източния блок "Победа". За времето си, освен, че е масивен, ГАЗ-21 се счита и за доста модерен откъм дизайн, затова бързо става любимец на чиновници и всякакви останали властимащи по онова време. Макар че имам сериозен проект, наречен "Звезда" за модернизация на Победа-та, все пак се залага на доста по-практичната и по-лесна за производство Волга.

Наследство от "Победа" остават двигателите, използвани в първите серии на ГАЗ-21, които обаче, минават през известна модернизация - повишен е работния обем (с увеличение диаметъра на цилиндрите до 88 мм) и степента на компресия (до 7). Така, агрегатът се оказва с обем 2,42 л, а максималната мощност е 65 к.с. Също така, първите екземпляри на народната лимузина били със заден мост от всъдехода ГАЗ-69, но с променени параметри.

Планираната подмяна на ГАЗ-21 Волга започва още през 1961 г. По това време автомобилната индустрия в Северна Америка се възприема като световен лидер в дизайнa и иновациите, и това кара съветската страна да се пробва да я последва. Въпреки популисткия лозунг на Никита Хрушчов "да догоним и надминем американците", съветската планова икономика не може да си позволи да следва американската традиция за промяна на колата през всяка една година за модела, нито пък централизираните съветски фабрики са физически способни да го постигнат. Затова е взето по-консервативното решение, че типично един автомобил ще се държи 7-10 години на конвейра, което е период, типичен за Европа.

ГАЗ-24 Волга е планирано да има такъв живот, и да се произвежда само през 70-те години. Така, новият модел е пуснат на пазара през 1968 година, но вместо да се предлага за едва десетилетие, автомобилът, с известни модификации, се произвежда чак до 90-те години на 20 век. ГАЗ-24 е още по-популярен от предшественика си, като е и най-скъпият (от достъпните за простолюдието) в съветската епоха. Разработени са специално модификации за таксиметров автомобил, линейка, автомобил за нуждите на милицията, а по-късно и специална серия за КГБ, оборудвана с 8-цилиндров двигател ЗМЗ-505.

Таксиметровият ГАЗ 24-01 е автомобил на базата на ГАЗ-24 оборудван с двигател предназначен за работа с по-ниско октанов бензин А-76, таксиметров апарат както и със салон от лесни за почистване и подържане материали.

През 1972 г. е пусната в продажба комби версията на модела, а именно ГАЗ-24-02 Волга. Вътрешното пространство е оползотворено в три реда седалки, които правят автомобила 7 местен. Съществува възможност за прибиране на втория и третия ред седалки напред, за да се образува гладка повърхност и свободно пространство за превоз на товари. Всъщност разположението на седалките не е нещо необичайно за времето си (предшественика ГАЗ-22 притежава същата възможност) и намира приложение дори в съвременни автомобили като Opel Zafira например. За да може обикновен човек от работещата класа да закупи въпросния автомобил е трябвало специално разрешение от партията в случай на многочленно семейство или за нуждите на спортисти - транспортиране на тежка и обемна техника.

През 1973 започва производството и на версия „Линейка“, базирана на комби версията и означена с ГАЗ-24-03. Автомобилът разполага с две седящи места на първия ред за шофьора и пасажер до него, както и място за носилка в каросерията и едно седящо място на втория за медик. Също така разполага с радиостанция, сигнални светлини за специален режим на движение и допълнителен фар за търсене разположен на мястото на антената в предния десен калник.

В периода 1973-74 са построени общо пет автомобила ГАЗ 24-95 оборудвани със система 4х4, но по време на тестовете са открити някои недостатъци и тази модификация остава експериментална. аводът на ГАЗ никога не е правил кабриолети, въпреки това има няколко такива автомобили които са преработени след излизането им от завода и са предназначени за паради на армията. По подобен начин се намират и товарни пикап версии на "Волга".

Към края на 1974 г. започва производството на ГАЗ 24-24 с подсилено купе, хидравличен усилвател на волана и алуминиев 8-цилиндров двигател ЗМЗ-505 с работен обем 5530 куб.см., разполагащ с 195к.с. и тристепенна автоматична скоростна кутия. Този модел е предназначен за нуждите на КГБ - охранителен автомобил ескортиращ правителствените лимузини ГАЗ-13/ГАЗ-14 и ЗИЛ. Също така е използван за високоскоростни преследвания, тъй като за времето си е бил най-бързия серийно произвеждан автомобил в СССР.

В периода 1975-76 г. Волга получава по-удобен километраж, променят се страничните огледала и двигателите са преработени за работа с антифриз а не с вода, както дбило дотогава. В периода 1977-85 автомобила е изцяло обновен, за да се подобри безопасността серийно започват да се монтират предни допълнителни фарове за мъгла, протектори на броните, допълнителни странични мигачи на предните калници, както и предни и задни обезопасителни колани. Колата получава нов интериор като таблото е изработено от алуминиево тяло и две части от мек материал. Корите на вратите получават нов дизайн и са изработени от по-меки материали с цел повишаване на безопасността. Заради поставянето на обезопасителните колани е премахнат предният подлакътник.

През 1985 г. на пазара се появява новият ГАЗ 24-10, който разполага с купето на ГАЗ-24, но с усъвършенствани двигател и механика, изцяло променен интериор и много външни промени - нови предна решетка изработена от пластмаса, премахнати протектори от броните, променени предни врати и външните дръжки на всички врати, пластмасови аеродинамични тасове на гумите, намален е броя на лъскавите части по екстериора за да се намали опасността от заслепяване и т.н. В серийната гама влизат комби - ГАЗ 24-12, такси -ГАЗ 24-11 и други. Производството продължава до 1992 г.

ГАЗ-3102 произвеждан от 1982, както и почти всички следващи автомобили ГАЗ (31029, 3110, 31105) използват купето на ГАЗ-24, като се произвеждат чак до 2009 година, преди компанията да се фокусира към лекотоварни и тежкотоварни модели. С течение на времето, във Волга са добавяни куп иновации, като инжекционен двигател (дори такъв от Chrysler), ABS и т.н. но в основата на всички си останало доброто старо купе и шаси на 24-ката.


Няма коментари към тази новина !

 
Още от : Новини
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.