Пластмасов разпределителен вал за ДВГ? Да, възможно е!
Компонентите на автомобилните двигатели общо взето се конструират от метал, най-често стомана и алуминий. Но съвсем скоро за това може да има алтернатива, по-специално при производството на разпределителни валове.
Специалисти от Института по химични технологии Фраунхофер (ICT), Германия, представиха разпределителен вал за автомобилни двигатели от пластмаса. Компонентът, по-точно, е изработен от армирани влакна на термоактивна пластмаса, с усилващи елементи от алуминий. Модулът, според създателите му, е способен да издържи на въздействието на химическите вещества и механичните натоварвания, възникващи по време на работата на мотора.
От ICT отбелязват, че използването на пластмаса вместо традиционния алуминий, би позволило поевтиняване на автомобилните двигатели, а модулната конструкция на техния проект би дала възможност за опростяване на процеса по асемблиране на един агрегат. В допълнение, пластмасовия елемент понижава центъра на тежестта на ДВГ и сваля разхода на гориво.
Новият разпределителен вал е създаден в немския институт, съвместно с доставчика на автомобилно оборудване Mahle и автомобилния концерн Daimler, произвеждащ Mercedes-Benz. Прототипът е минал през над 600 часа тестове на стенд, монтиран в реален двигател с вътрешно горене. Тестовете са потвърдили надеждността на елемента, както и способността му да намали шума и вибрациите на мотора по време на работа.
Все още не са ясни перспективите по внедряване на пластмасовия разпределителен вал в серийното производство на двигатели. Но и от Mahle, и от Daimler заявяват, че проучват активно възможностите.
Щом шуми - значи се блъска някъде.
Умората на материалите е известен в машиностроенето проблем.
Стоим, чакаме.