Plug-in хибридна система за 4x4 при Multivan и California
Volkswagen представи Multivan и California с нова plug-in хибридна система за задвижване с двойно предаване. Системната мощност на новото задвижване е 180 kW (245 к.с.), а в състава на хибридната система влизат новият 4-цилиндров двигател 1,5 TSI evo2, електродвигателят на предния мост и втори тягов електрически агрегат, задвижващ колелата на задния мост. Захранването на двата електромотора се осигурява от нова литиево-йонна акумулаторна батерия с енергиен капацитет 19,7 kWh, която позволява изцяло електрически пробег до 95 километра при Multivan и до 91 километра при California. Новите Multivan eHybrid 4MOTION и California eHybrid 4MOTION ще могат да се поръчват и в България през 2025 г.
Plug-in хибридната система за задвижване на Multivan и California е напълно нова разработка и представлява второто поколение eHybrid. В новите Multivan eHybrid 4MOTION и California eHybrid 4MOTION се използва бензинов двигател със система за принудително пълнене чрез турбокомпресор и обозначение 1,5 TSI evo2. Бензиновият агрегат е съчетан с електродвигател с мощност 85 kW (115 к.с.), интегриран в plug-in хибридния модул заедно с трансмисията с два съединителя (DSG) на предния мост.
Третият основен технически модул в състава на новото задвижване е тяговият електродвигател на задния мост с торсионна греда. Електрическият агрегат е с мощност 100 kW (136 к.с.) и също както електромотора на предния мост е синхронен електродвигател с постоянни магнити. Сумарният системен въртящ момент на двигателя 1,5 TSI evo2 и електрическите задвижващи агрегати възлиза на 350 Нм, а максималната мощност на хибридната система е на разположение от момента на потегляне.
Друг ключов компонент на plug-in хибридното задвижване е новата високоволтова акумулаторна батерия. Със своя капацитет от 19,7 kWh тя предлага почти два пъти по-високо нетно енергийно съдържание в сравнение с използваната в предишния Multivan eHybrid с предно предаване акумулаторна батерия. В състава на новата литиево-йонна батерия с високо напрежение влизат общо 96 клетъчни модула с функция за контрол на температурата посредством външно течно охлаждане. Друга важна особеност в сравнение с plug-in хибридните системи с изцяло предно или задно предаване е фактът, че вместо само една, на борда на новия Multivan и California eHybrid 4MOTION се използват две системи за силова и управляваща електроника. Те са разположени в зоните на предния и задния мост и се грижат за оптималното разпределение на енергийния поток между акумулаторната батерия и съответния електродвигател.
Сред другите важни съставни компоненти на хибридната система е и зарядното устройство, което вместо със зарядна мощност от 3,6 kW, с какъвто разполагаше първият Multivan eHybrid, вече позволява зареждане с мощност до 11 kW на зарядни станции с променлив ток, като домашните Wallbox модули например. Освен това, новото зарядно устройство за първи път дава възможност за използване на зарядна мощност до 50 kW от обществени правотокови бързозарядни станции.
Новата plug-in хибридна система за задвижване 4x4 на Multivan и California е първото по рода си във Volkswagen Group и за първи път съчетава най-новото поколение на системата eHybrid на основата модулната конструктивна платформа за модели с напречно разположени двигатели (MQB) с допълнително, изцяло електрическо задвижване на задния мост. Стартът и потеглянето на при Multivan и California eHybrid 4MOTION винаги става на изцяло електрическа тяга - стига външната температура да не е по-ниска от минус 28 градуса по Целзий.
При движение със скорост до 65 км/ч задният електромотор винаги се включва, за да осигури „помощ при потегляне“ със задвижване на четирите колела. Разбира се, електрическото задвижване на задния мост е на разположение и когато зарядът на акумулаторната батерия се изтощи - при това необходимата за захранването на тяговия електродвигател на задния мост електроенергия се генерира автоматично от TSI двигателя и предния електромотор, който влиза в ролята на генератор.
Разпределението на тягата на системата за двойно предаване 4MOTION се управлява гъвкаво въз основа на данните от сензорите на електронния контрол на стабилността (ESC) в зависимост от ситуацията на пътя и/или степента на сцепление на настилката при колелата на двата моста. На практика това означава, че до 100% от тягата може да бъде насочена към колелата на предния или на задния мост, а ако водачът превключи от стандартния режим “D” в спортен режим “S”, системата преминава автоматично към постоянно задвижване на четирите колела - например при движение по заснежен или заледен път, нестабилна настилка или неравен терен. Новите Multivan и California eHybrid 4MOTION могат да се движат на изцяло електрическа тяга със скорост до 130 км/ч. При използване на хибриден режим максималната скорост на новите модели е 200 км/ч.