Renault 5 Turbo 3E: електрическо прераждане за легендарното Turbo
Електрическите спортни хечбеци са рядкост. Моделите, за които може би ще се сетите са Abarth 500e, Cupra Born VZ, Mini John Cooper Works и други. Renault иска да засенчи всички тях — включително и собствения си Alpine A290 — с абсурдно мощна версия на възродения модел 5. Да, Renault 5 Turbo се завръща и подобно на Porsche Taycan, това е електрическа кола с „Turbo“ в името си.
Въпреки че може да изглежда като концептуален модел, Renault 5 Turbo 3E не е просто за показване. Автомобилният производител с диамантеното лого възнамерява да пусне колата в серийно производство. Малкият, но мощен хечбек ще бъде със задно задвижване, подобно на своя предшественик от 80-те години. Вместо оригиналния автомобил със средно разположен четирицилиндров двигател, новият модел ще разполага с чифт задни електромотори. Този 1.4-литров турбо двигател някога произвеждаше около 160 конски сили, докато електрическият му духовен наследник разполага с над три пъти повече мощност.
Французите изтъкват комбинирана мощност от над 500 к.с., което е впечатляващите 285 повече от споменатия Alpine A290. Разликата в мощността между 5 Turbo 3E и стандартния Renault 5 е още по-голяма — цели 350 к.с. Въпреки че не се споменава въртящ момент, знаем, че електрическият хечбек ще се нуждае само от три и половина секунди, за да достигне 100 км/ч от място.
Мускулестият дизайн заменя задните врати на стандартния Renault 5 със странични въздухозаборници. Компанията добавя раздути калници като препратка към оригиналния R5 Turbo. Също така забелязваме масивни 20-инчови джанти на иначе компактния автомобил. Двутоналните джанти са обути в гуми 245/35 ZR20 отпред и 275/35 ZR20 отзад.
Въпреки че това ще е първият електрически спортен хечбек с марката Renault, който ще влезе в серийно производство, имало е и еднократни модели в миналото. Някои от вас може да си спомнят Zoe E-Sport от 2017 г. с 460 к.с. и R5 Turbo 3E от 2022 г. с 375 к.с. Серийният модел ще надмине и двата, вероятно с изключително висока цена и ограничено производство.
Тъй като стандартният Renault 5 е с предно предаване и един двигател, спокойно може да се каже, че има значителни промени под „кожата“. Версията с два мотора и RWD използва „карбонова суперструктура“, която според Renault е „лека и изключително твърда“. Теглото не е споменато, но предходният концептуален модел — който също разполагаше с два задни мотора — тежеше 1500 кг. Alpine A290 е малко по-лек със своите 1480 кг.
Можем да направим паралели между новия Renault 5/Turbo 3E и автомобилите, продавани преди десетилетия, когато в Америка първото поколение на Renault 5 беше ребрандирано като „Le Car“. Тогава стандартният модел също имаше предно предаване и предно разположен двигател, докато специалният хомологационен модел Turbo имаше двигател зад седалките и задвижване на задните колела.
Очаква се Renault 5 Turbo 3E да излезе на пазара през 2026 г. Дотогава ще станат ясни пълните спцификации и, разбира се, цената. Моделът ще бъде разкрит и в последния епизод на документалната поредица Anatomy of a Comeback ("Анатомията на едно завръщане"), която е достъпна през Prime Video.