Соц легенди: Skoda 100/110
Днес се сещаме за култовата Skoda 100/110, която се превръща в първия модел на чешката компания, от който са продадени повече от 1 милион бройки. Тази кола е наследник на седана 1000 MB/1100 MB, чието производство е прекратено през 1969 г. От друга страна, Skoda 100/110 е предшественик на Skoda 105/120, която все още може да се види по улиците на България.
Производството на моделното семейство 100/110 започва през 1969 г. в завода на Skoda в Млада Болеслав, Чехия. Автомобилът се доказва като успешен на пазара и 8 години по-късно от него вече са произведени 1 079 708 автомобила, по-голямата част от които са от стандартния седан с означение 100.
Skoda използва класическата за тези години концепция със задно разположен двигател и задно предаване. Мощността се осигурява от два 4-цилиндрови двигателя с работен обем от 1.0 и 1.1 литра. И двата мотора са комбинирани с 4-скоростна механична трансмисия. Динамичните характеристики на колата не са никак впечатляващи, но за сметка на това тя е била надеждна, въпреки проблемите с прегряването на двигателя.
Какво й е специалното? На първо място, тази Skoda е доста красива за времето си, въпреки своята достъпна цена. Във време, в което останалите производители започват да разработват агресивен дизайн, за да привличат клиенти, в Skoda залагат на добродушно излъчване и два кръгли фара. Пропорциите са като на класически седан, купето има четири врати, в задните калници има дискретни въздухозаборници, надвесите са къси, а останалото е декорирано с хромирани детайли. Всичко това кара 100/110 да изглежда доста свежо, дори 40 години по-късно.
Така или иначе, за най-секси е смятана купе версията на модела. Тя носи обозначението 110 R и има характерна “fastback” задница, четири фара и по-мощен двигател с 62 к.с. Максималната скорост при нея достига 145 км/ч, а ускорението от 0 до 100 км/ч се извършвало за 18.5 секунди. Романтичен е и фактът, че тази машина служи за база при изграждането на рали автомобила Skoda 130 RS, от който са конструирани 65 автомобила, сред които уникалната Skoda 2000 MI Grenade, която била оборудвана с турбо мотор с инжекционна горивна система и мощност от 250 к.с.
Наистина през зимата я карах с чувал пясък отпред в багажника, който сетне прибирах в мазето. На пловдивската магистрала летеше като скутер с вдигната предница и жена ми се побъркваше от страх. Имаше ремонти, разбира се, но си спомням, че гърне сменях поне 2 пъти в "моя" период. Със светло чувство помня и "многото" багажни отделения - отпред, зад задната седалка. Тръгвахме за море с малко дете, дюшеци, лодка "Хоумшопинг" и не-знам-колко чанти, като всичко се побираше (дълго редено) в покритите пространства и отвън изобщо не личеше да има багаж...
Хубава колица беше по онова време.













