Това е Dacia Bigster!
„Баткото“ на Duster е с 25 см по-дълъг и предлага хибрид на газ
Dacia представи дългоочаквания си SUV, наречен Bigster. „Баткото“ на Duster става най-големият модел в гамата на румънците, като с него е първият опит за влизане в С-сегмента на кросоувърите. Там моделът ще се изправи срещу конкуренти от ранга на Kia Sportage, Hyundai Tucson, Skoda Karoq, VW Tiguan и др.
Подобно на актуалния Duster, Dacia Bigster е с квадратит дизайн и пропорции, които го правят да изглежда още по-голям, отколкото е. Прилики между двата модела се виждат в множество детайли, като светлините, но съпоставени един до друг машините все пак се отличават. Дължината на новия претендент е 4570 мм, или с 25 см повече от по-малкия си събрат. Ширината на модела е 1810 мм, височината 1710, а междуосието – 2700 мм.
За интериора, от Dacia заявяват, че фокусът е върху три аспекта - пространство, ергономичност и комфорт. И явн осе е получило, тъй като Bigster предлага достатъчно място за седящите отпред и отзад. Предните седалки изглеждат удобни и предлагат много място от всички страни. На задните седалки пространството за коленете и главата е довлоно голямо.
Централният 10,1-инчов сензорен екран е стандартен във всички варианти. В нивата на оборудване Essential и Expression мониторът осигурява достъп до мултимедийната система Media Display с четири високоговорителя и безжична интеграция на смартфон чрез Apple CarPlay и Android Auto. Нива Extreme и Journey, са с мултимедийна система Media Nav Live, която предлага свързана навигация с информация за трафика в реално време и актуализации на карти в продължение на осем години.
В по-базовите нива инструменталният панел е със 7-инчов дисплей, а при по-скъпите диагоналът е 10 инча. Багажникът е с капацитет от 667 литра, а с функцията Easy Fold задните облегалки могат да се сгънат много лесно с помощта на два лоста в товарния отсек. Интересното е, че при лансирането на едноименния прототип преди време, марката загатваше за 7-местна версия. Така, за момента, не е обявена в серийния модел.
В същото време Dacia се опитва да предложи същия прагматизъм, който винаги я е отличавал от останалите, добавяйки няколко интересни решения за купето и серия от нови двигатели, включително пълен хибрид от Duster и иновативен мек хибрид бензин/LPG.
Dacia Bigster залага както на познати задвижващи агрегати, така и на нови технологии като пълен хибрид и мек хибрид на бензин и газ. Във версията HYBRID 155 системата се състои от 4-цилиндров бензинов двигател с мощност 107 к.с. и два електромотора: един с 50 к.с. и стартер/генератор с високо напрежение. Батерията от 1,4 kWh (230 V) захранва всичко, докато електрифицираната автоматична скоростна кутия има 4 предавки за ДВГ и 2 за електрическия.
Това задвижване се присъединява към двигателя HYBRID 140, който вече се предлага в Duster и Jogger. То гарантира по-висока производителност със 155 к.с. (15 к.с. повече) и въртящ момент, увеличен с 20 Нм (170 Нм само за двигателя с вътрешно горене). Освен това капацитетът за теглене се е увеличил с 250 кг, достигайки около един тон. Ефективността също е подобрена с 6% намаление на разхода на гориво и емисиите, благодарение на по-интелигентното управление на оборотите на двигателя.
Другата опция е 1.2 TCe 140 к.с. - трицилиндров мек хибриден бензин. Електрическият мотор от 48 V се намесва във фазите на стартиране и ускорение, намалявайки разхода на гориво с 10% (5,6 л/100 км) и емисиите на CO2 (129 г/км) в сравнение с конвенционалните двигатели с подобна мощност. Регенеративното спиране зарежда батерията от 0,8 kWh.
Като мек хибриден бензинов вариант има и версия TCe 130 к.с., с 6-степенна механична скоростна кутия и задвижване на четирите колела. А другата интересна новост в Dacia Bigster е 1.2 турбо трицилиндров мек хибрид с работа на бензин и пропан-бутан (LPG) със 140 к.с. С общ капацитет от 99 литра (50 литра бензин и 49 литра LPG), комбинираният пробег може да бъде до 1450 км. Резервоарът за пропан-бутан е разположен под пода, без да се намалява пространството на багажника. Преходът от едно гориво към друго се управлява от превключвател, интегриран в арматурното табло.
Версията със задвижване на четирите колела разполага с режими на шофиране Auto, Snow, Mud/Sand, Off-road и Eco като част от системата за контрол на терена. Технологията е сходна с тази на новото поколение Dacia Duster.
Все още няма информация за цените на новия Dacia Bigster. При представянето на всъдехода босът на румънската марка Денис Льо Вот, загатна за базова цена под 25 000 евро. Поръчките за новия модел ще започнат да се приемат в началото на следващата година.