Както много добре знаете, голяма част от енергия, произвеждана при работата на двигателя, се губи под формата на топлина, която по никакъв начин не подпомага за придвижването, а само загрява капака на колата. Същото важи не само за автомобилните агрегати, но и за по-мащабни генератори като тези от ТЕЦ-овете.
Въпросът е, че тази топлинна енергия може да бъде впрегната в ползва на по-ефективната работа на генераторите, а не да се отделя в атмосферата. Тук на помощ идват термоелектрическите материали, които могат да конверират топлината в използваемо електричество. Проблемът е да се намери такъв материал, който може да преобразува голямо количествто топлина или да генерира адекватно количество ток.
По-голяма част от работата на учените е посветена на ефективността, но нова група умни глави насочва усилията си в посока на мощността, която е по-важна за оптимизацията на генератори от голям мащаб. За целта те създали нов материал, смес от ниобий, антимон, желязо и титан, който притиснат и нагрят до близо 1100° С генерира 22 Вт на квадратен сантиметър в сравнение с 5-6 при познатите материали.
Числото е достатъчно, за да оправдае прилагането на материалите при електроцентрали, като ще намали употребата на изкопаеми горива и ще намали замърсяването. Напълно възможно е в даден момент технологията да се развие достатъчно, за да бъде внедрена и в автомобилите.
G
M
T
Text-to-speech function is limited to 100 characters
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.