В свой собствен клас: това е Volvo ES90
Електрическият флагман напомня седан, SUV, купе и хечбек. И е доста иновативен.

Според Volvo, ES90 не е нито седан, нито SUV. Шведската марка твърди, че този автомобил е в собствена категория, оставяйки на нас да решим къде точно се вписва. В действителност, той има всички белези на кросоувър – форма, наподобяваща автомобил, с високи страни и малко по-голям пътен просвет. Независимо от класификацията му, Volvo го смята за флагмански модел, заедно с EX90.
Затова ES90 ясно носи дизайнерските черти на семейството. Предната част включва характерните Т-образни фарове „Чукът на Тор“, разположени над вертикални дневни светлини, които обграждат опростената решетка в долната част на предницата.
C-образните задни светлини също наподобяват тези на SUV модела, включително допълнителните LED светлини в силно наклоненото стъкло на задния капак. Да, ES90 е и хечбек, който разкрива 733 литра товарен обем при сгънати задни седалки. Ако останат в изправено положение, в багажника има 496 литра. В предната част има и допълнително 48 литра пространство (frunk).
ES90 споделя архитектурата SPA2 с EX90, но размерите му са малко по-различни. Междуосието е 3100 мм, малко по-дълго от EX90, но колата е с обща дължина от 5000 мм, което е с няколко сантиметра по-късо. Просветът от 200 мм също е малко по-нисък, а ширината е 2120 мм (включително страничните огледала). Volvo твърди, че ES90 предлага щедро пространство за пътниците отпред и отзад – 107 мм пространство за коленете и 960 мм височина на тавана за пътниците отзад.
Кабината на ES90 е стилна и минималистична, с 14,5-инчов вертикален централен екран, който управлява почти всички функции на автомобила. Това включва четиризонова климатична система и 25-говорителна аудиосистема Bowers & Wilkins, да не говорим за вградените Google услуги.
Водачът разполага с 9-инчов дисплей, монтиран върху кормилната колона, а хед-ъп дисплей проектира информация директно върху предното стъкло. Освен няколко бутона на волана и контролите за стъклата, всичко останало е изцяло дигитализирано.
Точно така го иска Volvo. Автомобилният производител твърди, че ES90 е най-мощният им модел – но не по отношение на конските сили. Това е изцяло свързано, софтуерно дефинирано превозно средство с двоен Nvidia Drive AGX Orin процесор, способен да обработва над 500 трилиона операции в секунда. Според главния инженер и технологичен директор на Volvo, Андерс Бел, това е най-мощният автомобил в историята на компанията от гледна точка на изчислителна мощ.
Тази технология изисква здрава архитектура, а ES90 я осигурява с 800-волтова система. Volvo твърди, че батерията може да се зарежда на станция до 350 kW, добавяйки 300 км пробег само за 10 минути. Зареждането от 10 до 80% може да отнеме едва 20 минути, а в зависимост от конфигурацията на автомобила, пробегът може да достигне 700 км. Част от това се дължи на наличната 106 kWh батерия (102 kWh използваем капацитет), но Volvo също така заявява, че ES90 е най-аеродинамичният автомобил в историята на компанията, с коефициент на въздушно съпротивление от 0.25.
ES90 ще се предлага в три варианта при пускането си. Базовият Single Motor разполага с един електромотор, задвижващ задните колела, и батерия с капацитет 92 kWh (88 използваеми). Максималната мощност е 245 к.с., а според европейския WLTP цикъл пробегът е около 640 км. Twin Motor ES90 добавя втори мотор за задвижване на предните колела, увеличавайки комбинираната мощност до 442 к.с. Той използва по-голямата батерия и има прогнозиран пробег от 700 км по WLTP.
Най-вълнуващият вариант е ES90 Twin Motor Performance. Батерията остава същата 106 kWh, но комбинираната мощност на двигателите достига впечатляващите 670 к.с. Volvo твърди, че този вариант ускорява от 0 до 100 км/ч за 3,9 секунди, макар че максималната скорост е ограничена (както при всички версии на ES90) до 180 км/ч. Любопитно е, че въпреки по-голямата мощност, максималният пробег остава 700 км.
Поръчките за Volvo ES90 вече са отворени в определени региони на Европа. Скоро ще станат ясни и цените за България.












