12 ноември 2019
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища
FACEBOOK

Защо няма повече автомобили с отварящи се нагоре врати?

Не е тайна, че класическият Mercedes 300 SL е любим автомобил на хиляди фенове по света. Неговият модерен наследник - Mercedes SLS AMG – има сходна съдба. Но защо е така? Причините, разбира се, са много, но емблематичните отварящи се нагоре врати със сигурност имат нещо общо с бляскавия имидж на двете култови машини. Освен че са красиви и атрактивни, т.нар. “gullwing doors” се нуждаят от много по-малко пространство при отваряне, което звучи доста практично в градски условия. Така или иначе, с изключение на няколко модела, отварящите се нагоре врати са по-скоро екзотика, отколкото норма в автомобилния свят. Въпросът е защо? Представяме ви трите основни причини.

1. Трудно се проектират

На пръв поглед да накараш една автомобилна врата да се отваря нагоре, а не настрани, не звучи като велико инженерно постижение, но всъщност е точно такова. Първото голямо предизвикателство е теглото. Този тип врати се отварят с част от тавана, което увеличава значително масата на детайла. Освен това, при отваряне нагоре, някак си трябва да се пребори гравитацията. А едва ли има човек, който би се зарадвал на перспективата да вдигне всички тези килограми, използвайки единствено своите мускули. Едно от решенията (използва се от DeLorean) e използването на торсионна греда, която улеснява отварянето. На практика това представлява метален прът, който е усукан, когато вратата е затворена, а при отваряне, “паметта” на метала връща гредата в естественото й състояние и помага за извършване на действието.

Освен това винаги можеш да комбинираш торсионната греда с електрическо усилване, какъвто именно е планът на Tesla, които наскоро представиха новия си кросоувър Model X, който има електрически “gullwing” врати. Но и това звучи по-лесно, отколкото всъщност е. Първо, инженерите трябва да се убедят, че покривът няма да се деформира от силите, които действат при отваряне/затваряне. Второ, трябва да се намери място за монтажа на гредата и електромотора в малката част от покрива, която не е част от двете врати. Трето, трябва да се измисли начин за добра изолация, защото никой не обича капещи автомобилни покриви. Самият Илон Мъск, който е шеф на американския производител на електромобили Tesla, коментира пред журналисти, че екипът му е научил доста за гумените уплътнения при проектирането на Model X.

Разбира се, всички тези проблеми имат решение, но от друга страна компаниите могат да се лишат от куп главоболия, ако изберат конвенционални врати. И го правят.

2. Досадни са за ползване

Проблемът е във височината. За да е достатъчно комфортен интериорът, покривът трябва да е на определена височина, а в отворено положение вратата отива още по-нагоре, което означава, че по-дребен човек (или дете) ще изпита сериозни трудности да затвори вратата след себе си, когато седне на седалката. Разбира се, ако вратите са с електрическо управление този проблем отпада автоматично. Буквално.

3. Трудно е да се обезопасят

Безопасността е може би най-голямата бариера пред масовизацията на вратите “gullwing”. Проблемът се крие в това, че в случай на сериозен инцидент, при който колата се обърне по таван, вратите не могат да се отворят. Някои производители използват малко количество експлозив, за да “катапултират” вратата, като по този начин пасажерите от пострадалия автомобил могат безопасно да напуснат купето. DeLorean пък използват специални стъкла, които пасажерите да изритат навън и да излязат оттам. Така или иначе, нито едно от екстравагантните решения не е толкова елегантно, като това автомобилът да използва конвенционални врати. Друг вариант е решението на Tesla, които използват стандартни врати отпред и отварящи се нагоре врати за влизане на втория ред седалки.

Отварящите се нагоре врати са трудни за обезопасяване и по отношение на страничните удари, тъй като едновременно трябва да са леки и здрави. Решението е лесно – използване на обикновени врати.

Причината толкова малко автомобили да имат врати “gullwing” е повече от елементарна – много по-лесно и евтино е да ги нямат.


Препоръчани материали

Няма коментари към тази новина !

 
Още от : Новини
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.