
Три десетилетия, три поколения, многобройни приложения: Mercedes Vito навършва 30 години. От премиерата си през 1995 г. той символизира практичност в ежедневието, гъвкавост и технически напредък в сегмента на лекотоварните автомобили. Vito се използва в занаятчийски фирми, сервизни и клиентски услуги, в полицията и спешната помощ – както като индивидуални бройки, така и във флотилии, като стандартен модел или специално модифициран, например за превоз на храни или като линейка.
От 2018 г. Mercedes предлага и напълно електрическа алтернатива – eVito, чийто корени са в Vito E-CELL от 2010 г. Особено в градска среда Vito демонстрира своите предимства – с компактни размери, които позволяват движение по тесни улици и влизане в подземни паркинги. Около четвърт от клиентите на Mercedes-Benz Vans избират модел от средния сегмент, какъвто е Vito.
От 1995 г. насам Vito е част от програмата за лекотоварни автомобили на Mercedes-Benz, а пътническата му версия носи името V-класа. Първото поколение наследява MB 100 и използва предно предаване и напречно монтирани четирицилиндрови бензинови и дизелови двигатели. С височина от 1,89 метра, той е подходящ за подземни гаражи. Максималният полезен товар е до 1 тон, а обемът на товарното пространство е около 5 кубически метра.
Още серийно са включени въздушна възглавница за водача, ABS и сервоусилвател на волана. През 1996 г. Vito е отличен като „ван на годината“, а през 1999 получава фейслифт. До 2003 г. са продадени около 473 000 бройки, но по-късно ръждата се превръща в основен проблем.
Второто поколение се появява през 2003 г. с изцяло преработена концепция. Vito вече предлага задно или двойно задвижване, увеличен полезен товар до 1 295 кг и за първи път — версия с V6 двигател. С три дължини, две височини на покрива и пет типа двигатели, вариантите се увеличават значително. И това поколение печели приза „ван на годината“ – през 2005 г. До 2014 г. са произведени почти 750 000 броя. Важен етап е през 2010 г. с пускането на Vito E-CELL с електромотор от 70 kW и пробег от 130 км в малка серия.
През 2014 г. стартира третото поколение с нов дизайн, още по-богато оборудване и три варианта на задвижване: предно, задно и 4×4. Дължината достига до 5,37 м, а товароносимостта – до 1 369 кг. През 2018 г. се появява eVito – първата напълно електрическа серийна версия.
Vito Kastenwagen идва серийно с въздушни възглавници за водача и пасажера, както и асистент за страничен вятър. Туристическата версия (Tourer) предлага до осем въздушни възглавници. През 2020 г. идва актуализация с нови дизелови двигатели от серия OM-654, автоматична трансмисия 9G-TRONIC, дистанционно поддържане DISTRONIC и комфортни елементи като въздушното окачване AIRMATIC.
През 2024 г. следва ново обновление. Нови са MBUX мултимедийна система с разширени възможности за свързаност, дигитални екстри, нови системи за безопасност като спирачен асистент с функция за кръстовища и активен асистент за поддържане на лентата.
Интериорът включва нова централна конзола и електрически заден капак EASY-PACK, а отвън – LED фарове Multibeam. Серийното оборудване е разширено, а към вариантите на задвижване се добавя мек хибрид с бензинов двигател.
От самото начало Vito се произвежда в испанския завод на Mercedes-Benz във Витория-Гастейс. С около 4 800 служители и 373 000 кв. м производствена площ, това е един от най-важните центрове на Mercedes-Benz Vans в световен мащаб. Освен Vito и eVito, там се произвеждат и моделите на V-класа и EQV. От 2026 г. заводът ще произвежда и модели върху новата платформа VAN.EA. Витория е символ на съвременни производствени технологии, постоянни инвестиции в дигитализация и силна регионална обвързаност.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари