Очаквахме, че този ден ще дойде, но въпреки това е тъжно да чуем, че Ford Focus официално вече е в историята. Знаците бяха налице отдавна и сега неизбежното се случи. Миналия петък Ford сглоби последния екземпляр от своя компактен модел в завода в Саарлуис, Германия. Това бележи края на една епоха, тъй като Focus беше в производство цели 27 години.
В имейл, изпратен до изданието Motor1, мениджърът на корпоративните комуникации на Ford Европа Волкер Айс сподели новината: „Мога да потвърдя, че последният Focus беше произведен в петък, 14 ноември. Беше бял хечбек с пет врати.“ Официално изображение не е предоставено. Краят на Focus идва няколко месеца след като последният „горещ“ ST слезе от производствената линия в друг съдбовен петък — 26 септември.
Разглеждайки по-голямата картина, Focus е само един от няколкото модела, които Ford спря от производство в Европа през последните години. През 2023 г. се сбогувахме с обичаната Fiesta, а година по-рано беше спряно производството на Mondeo. През 2020 г. прекратиха и малкия Ka. Тези решения оставиха Ford без нито един обикновен лек автомобил в гамата си, която вече включва само SUV модели и лекотоварни превозни средства.

Но защо Ford спря толкова важни модели? В крайна сметка продажбите не бяха толкова лоши. В интервю отпреди малко повече от година пред списание CAR, изпълнителният директор Джим Фарли на практика каза, че компанията не печелела достатъчно от тях. Маржовете на печалба били твърде малки, за да оправдаят допълнително развитие, въпреки че колите оставали сравнително популярни.
„Винаги сме се състезавали в сърцевината на пазара на леки автомобили, което не се отрази добре на Mondeo, Focus и Fiesta. Те бяха обичани от много клиенти, но никога не можеха да оправдаят повече капиталови инвестиции — за разлика от лекотоварните автомобили.“
Още по-спорно беше предходното му изказване: „Ние излизаме от бизнеса със скучни автомобили и влизаме в бизнеса с емблематични модели.“ Но пенсионирането на тези „скучни“ коли намали пазарния дял на Ford в Европа. Според данни, публикувани от Асоциацията на европейските автомобилни производители (ACEA), Ford имаше 7,2% пазарен дял в Европа в края на 2015 г. Оттогава той е спаднал до едва 3,3% към септември 2025 г.

Сега, след като Focus вече е извън играта, е логично да очакваме пазарният дял на Ford да падне още през 2026 г. — първата година без нито един масов лек автомобил в портфолиото на компанията, откакто изобщо съществува. Не сме забравили Mustang, но все пак това е нишов модел. Кросоувърите и SUV автомобилите може да са на мода, но групи като Volkswagen, Renault и Stellantis продължават да постигат успех с широка гама от леки автомобили.
Данни за продажбите, публикувани от Dataforce, показват, че Dacia Sandero, VW Golf и Renault Clio са трите най-продавани модела в Европа през първите десет месеца на годината. Peugeot 208, Skoda Octavia и Toyota Yaris също попадат в топ 10, което подчертава, че хората все още искат традиционни автомобили.
Ford Европа може би подготвя завръщане. По-рано тази година германският бизнес вестник Automobilwoche съобщи, че дилърите са били уведомени за нови модели, които идват. Все пак първият модел вероятно ще бъде кросоувър с размерите на Focus, а не традиционен хечбек или седан. Как ще бъде позициониран спрямо Kuga (Escape в САЩ) остава неясно, но изглежда компанията е решена да изостави класическите леки автомобили. Има обаче едно изключение. Освен споменатия Mustang, Ford все още продава средноразмерния седан Mondeo/Taurus на няколко пазара.
















Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари