Ще остане ли Fiat - Chrysler без Fiat и Chrysler?
Fiat Chrysler Automobiles бе създадена през 2014 година, след като италианската компания закупи американския производител. Групата е собственик на мнозина известни автомобилни марки, като Jeep, Dodge, RAM, Ferrari, Maserati и Alfa Romeo, както и на двете основополагащи за името й - Fiat и Chrysler.
Много е възможно, обаче, думите Fiat и Chrysler да се превърнат скоро единствено като имена на производителя, като постепенно изчезнат като марки на автомобили. Честно казано, по-сериозна е заплахата за Chrysler, която е една от най-старите оцелели американски марки, но и пред Fiat няма безоблачно бъдеще.
Утре ще стане ясно дали опасенията ни са оправдани, тъй като се очаква в Италия да се проведе среща на инвеститорите и шефа на конгломерата Серджо Маркионе. Именно на срещата, оттеглящия се в пенсия догодина Маркионе може да предложи закриването на марката Chrysler, като част от стратегията си за развитие на американо - италианския автомобилен производител.
Това няма да е първата подобна драма в историята на съюза. Преди време, от пазара по подобен начин изчезна култовата марка Lancia. В началото имаше опита да бъде спасена, като в Европа под нейната емблема се продават именно коли на Chrysler, но американските модели по принцип не се радваха на масов интерес и със собственото си лого.
В момента, Chrysler е в много незавидно положение и предлага едва два модела - морално остарелият седан 300 и минивана Pacifica. Което пък от своя страна би направило ликвидирането на бранда доста по-безболезнено. Другият вариант е може би под марката Chrysler да се продават някои от другите модели на групировката, но реално няма кои - вариантът беше за Fiat, но той е по-бюджетен като позициониране. А и има предлагане на модели в САЩ.
Но като споменахме Fiat и САЩ, другата важна идея на Маркионе е марката да бъде изтеглена от този пазар. Както и от пазара в Китай, който в момента е най-добрият в света. Предвижда се, колите на италианската марка да се продават в развиващите се пазари, Бразилия (където са силни) и Европа.
В Европа, обаче, също няма много бляскаво бъдеще за Fiat. Може би най-италианската автомобилна марка, е много възможно да не се произвежда вече в Италия. Според слухове, на Стария континент ще останат само моделите 500 (с производните му SUV и ван) и Panda, като тяхното производство ще бъде ситуирано в заводите в Сърбия и Полша, а в Торино ще се произвеждат модели на Maserati и Jeep.
Още един от ходовете на Маркионе, би могъл да е сливането на Alfa Romeo и Maserati в една обща "performance" дивизия. В това има някакъв смисъл, предвид факта, че да имаш две марки, фокусирани към спортните коли не е много важно, когато потребителите търсят най-вече кросоувъри...
Утре ще станем свидетели на бъдещето за на марките и въобще на Fiat Chrysler Automobiles.