BMW купува закъсалия KTM?
Ако това стане, "оранжевите" машини ще се изтеглят от Австрия

Австрийският производител на мотоциклети и други вълнуващи машини на колела, KTM, в момента не е в най-добрата си форма. Неговата компания-майка, Pierer Mobility, която притежава и мотоциклетния бизнес на Husqvarna, миналата седмица се съгласи на съдебно надзиравано преструктуриране, за да избегне фалит. Кредиторите трябва да гласуват плана за преструктуриране във вторник, а ако не го одобрят, Pierer ще се върне в изходна позиция, където може би вече го чака познато име, готово да придобие компанията и нейните марки.
Според австрийското издание oe24, това име е BMW Motorrad, което явно има одобрението на администратора по несъстоятелността на Pierer. От своя страна BMW отхвърли твърденията по-рано, наричайки ги „чиста спекулация“. Но частта от предполагаемия план на BMW, която привлече най-голямо внимание, е слухът, че компанията ще затвори централата на KTM в Матигхофен, Горна Австрия, ще премести отдела за научноизследователска и развойна дейност в Германия и ще изпрати цялото производство в Индия. KTM вече произвежда някои модели в Индия, както и в Китай, но по-голямата част от продукцията ѝ все още се прави в Австрия.
Статията представя тази новина с известна загриженост, меко казано. Възможно е да има известна доза драматизъм, но материалът в oe24 приписва всичко на неназован „инсайдер“ и съдържа тревожни изявления като "фабриката в Матигхофен, както и безбройните доставчици в Австрия ще останат с празни ръце“, ако сделката бъде сключена, както и че „ако 4500-те работни места в KTM в Австрия бъдат загубени, Матигхофен ще се превърне в индустриална руина“.
Австрийската Oberbank – вероятно един от кредиторите на Pierer, според oe24 би предпочела придобиване от BMW. Алтернативно, съществуващото ръководство може да остане на мястото си с нова финансова подкрепа, което би позволило на KTM да продължи дейността си горе-долу както досега, след одобрението на плана за преструктуриране. Всичко е възможно, а съдбата на KTM ще стане ясна скоро.
С това казано, трудно е да си представим, че BMW веднага ще премести производството и ще съкрати всички служители, като се има предвид стабилната позиция на KTM в Австрия. Не знаем нищо отвъд това, което е съобщено в австрийското издание, но цитатите в статията на oe24 звучат толкова тревожно, че не бихме се изненадали, ако са били изтекли в медиите от някого, който наистина не иска марката да стане част от BMW.
Ироничното в цялата тази ситуация е, че подобна сделка би върнала Husqvarna под контрола на BMW, където беше от 2007 до 2013 г., преди Pierer да я придобие. Освен това, Pierer стана мажоритарен акционер в MV Agusta преди почти година, но напълно се отказа от контрола над италианската марка в полза на основния инвеститор – семейство Сардаров – в края на миналия месец.
Освен BMW Motorrad, и други инвеститори се опитват да спасят KTM, включително индустриалецът Щефан Цьохлинг, който инвестира трицифрена милионна сума в KTM в началото на годината, предотвратявайки банкрута и разпадането ѝ. oe24 не е успяло да се свърже с него за коментар, а според вътрешни източници той в момента се намира в Bajaj в Пуне, Индия.
Остават неотговорени въпроси: "Къде са политиците и ÖGB (Австрийската федерация на профсъюзите) в такива случаи? Банките играят играта си с BMW, а Горна Австрия и австрийските данъкоплатци ще бъдат тези, които ще страдат!" гневят се засегнати от ситуацията. Разходите за обезщетения могат да достигнат 50 000 евро на човек годишно, а при 4 500 съкратени служители това означава 225 милиона евро годишно за австрийските данъкоплатци – "докато BMW ще трупа милиарди печалби".
Индустриалната стратегия на BMW
Според вътрешния източник, BMW планира да свали KTM от борсата. Индустриалната стратегия включва разширяване на продуктовата гама с офроуд мотоциклети KTM. Много модели ще бъдат базирани на обща платформа с BMW, подобно на машини във VW Group като VW Touareg, Audi Q7 и Porsche Cayenne.
"Оранжевият цвят ще изчезне от BMW, а синьо-белите цветове ще се появят върху мотоциклетите KTM." Бившият мениджър на MAGNA Маркус Флаш, който дълги години е бил асистент на Зиги Волф, в момента е изпълнителен директор на BMW Motorrad. Според високопоставен служител на BMW AG, Флаш е стратег, "който действа без оглед на загубите". "Флаш е затварял заводи на MAGNA в цяла Европа по нареждане на канадската централа и е добре запознат с проблеми като профсъюзи."
Това определено бяха няколко хаотични месеца за KTM, от които всички замесени вероятно искат просто да продължат напред – включително и служителите в завода на компанията. Които междувременно са и негови кредитори и също ще имат думата...












