16 октомври 2019
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища
FACEBOOK

Днес BMW навършва 100 години

Днес се навършват точно 100 години от датата на регистрацията на BMW AG в търговския регистър. Компанията се гордее с този забележителен юбилей и ще го отбележи със специално събитие в Мюнхен. То дава началото на серия събития и инициативи, които да отпразнуват знаковата годишнина.

Историята на „баварците” датира още от 1913 година, когато Карл Фридрих Рап започва производството на двигатели на самолети в Мюнхен. Създадената тогава бяло-синя кръгла емблема на BMW се използва и до днес. Погрешно е създадено впечатление, че емблемата представлява въртяща се перка. Всъщност бялото и синьото представляват цветовете на Бавария.

По същото време, своя фирма за производство на двигатели основава и Густав Ото, син на създателя на 4-тактовия двигател Николаус Ото. Започващата Първа световна война веднага предизвиква порой от поръчки. Затова Рап и Ото решават да се обединят в един авиационен завод. Така в Мюнхен възниква компанията за самолетни двигатели Bayerische Motoren Werke (BMW), чиято заявка за регистрация датира именно от 7 март 1916 година.

След края на Първата световна война производството на самолети в Германия е забранено и BMW се преориентира към производство на влакови спирачки. През 1923 г. BMW конструира първия си мотоциклет R32, с обем 500 cm³ и въздушно охлаждане.

През 1927 г. фирмата Fahrzeugfabrik Eisenach AG в град Айзенах започва производството на леката кола Dixi (базиран на Austin 7) по лиценз на Austin Motor Company (впоследствие станала част от Rover). Следвайки желанието си да навлезе в автомобилния бизнес, BMW закупува айзенахската фирма и така Dixi става първият автомобил на BMW. Интересно е, че след много десетилетия, през 90-те години, BMW временно става собственик на цялата фирма Rover.

В следващите години BMW разширява производството си, като произвежда 6-цилиндрови спортни коли и седани. Произвеждат 327 купе и кабрио и 328 роудстър, както и 335 – луксозен седан.

Мотоциклетите на BMW, и по-специално R12 и R75, са широко използвани от моторизираните подразделения на германската армия. BMW R75 е с кош, като и колелото на коша е задвижвано с помощта на диференциал за постигане на висока проходимост на мотоциклета. Самолетите също използват BMW 801, един от най-мощните за времето си самолетни двигатели. Над 30 000 такива двигатели са произведени до 1945 г.

Заводите на BMW са сериозно бомбардирани обекти в края на Втората световна война. Тези в Източна Германия са превзети от Съветския съюз, а заводът в Мюнхен е напълно унищожен.

Следвоенните години са много трудни за BMW. И докато през 50-те години на миналия век Германия изживява Икономическо чудо“, дълбока криза на фирмата почти води до загуба на самостоятелност на BMW AG и продажба на конкурента Daimler-Benz. На драматично общо събрание на 9 декември 1959 година тези планове са предотвратени от малките акционери и дилърите на BMW. Като един от най-големите акционери индустриалецът Херберт Кванд, впечатлен от увереността на акционерите и дилърите в BMW, търси решение за фирмата. То е взето след общи разговори с Управителния съвет и съвета на работниците. Детайлните анализи показват, че Bayerische Motoren Werke могат да имат успешно бъдеще. И до днес ангажиментът на Херберт Кванд и неговото семейство гарантира самостоятелността на BMW AG.

Някои фундаментални моменти от историята на фирмата:

Представянето на BMW R 32

Това е важен момент за целия бранш 1923 година. Този мотоциклет не е просто първото двуколесно превозно средство със синьо - бялата емблема на марката на резервоара. Още тогава фирмата се осмелява да тръгне по нови пътища и да създаде мотоциклет, последователно конструиран около двигателя. Този подход не само се превръща в запазена марка при създаването на мотоциклетите на BMW, но и повлиява значително на целия бранш.

„Born Electric“ – въвеждане на марката BMW i

90 години по-късно BMW Group отново демонстрира своите възможности и сили да преосмисли и оформи мобилността по нов начин – през 2013 година с Born Electric въвеждането на пазара на BMW i3 BMW Group маркира една нова ера. Архитектурата на BMW i3 с пътническа клетка от лек карбон и разположено под нея шаси от алуминий е изцяло нова конструкция, съобразена с изискванията на електрическата мобилност.

Представяне на BMW 328

Представянето на BMW 328 през юни 1936 година на Нюрбургринг дефинира амбициите на все още младата марка в моторните спортове до 60- те години на миналия век. Успехът на BMW 328 се дължи на сбора от неговите конструктивни характеристики: последователно олекотена конструкция, идеално разпределение на теглото, аеродинамични линии, оптимален двигател и перфектно поведение на пътя благодарение на старателно настроеното окачване. С него са поставени основите на ново разбиране за автомобилите, при което мощността води до успех само в комбинация с оптималните настройки на всички параметри и максимална ефективност. С тези качества BMW 328 още тогава се превръща в олицетворение на това, което е характерно за марката BMW и днес: динамика, естетика и иновации.

Въвеждане на „Новия клас“ с BMW 1500

Както при мотоциклетите, така и при автомобилите BMW винаги демонстрира усет за въвеждането на подходящите продукти в подходящия момент, като някои продукти поставят основите на изцяло нови автомобилни сегменти. Така например в началото на 60-те години на миналия век BMW 1500 основа сегмента на спортните семейни лимузини. Днес всеки премиум производител има представители в този клас.

Създаване на нова мотоциклетна концепция с R 80 G/S

В края на 70-те години на миналия век, когато конкуренцията от Далечния изток се увеличава, през 1980 година конструкторите изненадват всички с напълно нова мотоциклетна концепция: по онова време R 80 G/S е първият и единственият високопроходим мотоциклет с голям работен обем и пътните характеристики за машина за асфалт. GS поставя основите на един от най- популярните днес класове мотоциклети: ендуро за дълги пътувания.

Представяне на първия „Sports Activity Vehicle“ с BMW X5

Тази концепция се оказва многообещаваща не само на две колела. През 1999 година автомобилният свят все още прави разлика между леки автомобили за пътя и високопроходими автомобили за офроуд. По време на Detroit Motor Show през януари 1999 година BMW демонстрира изненадващо нова комбинация между тези два типа автомобили. Дълго преди възхода на SUV автомобилите BMW разработва собствена интерпретация на автомобил с висока позиция на седене, динамично поведение на пътя и двойно задвижване. Името SAV (Sports ActivityVehicle) демонстрира спортната насоченост на BMW X5, което се произвежда в завода в Спартанбърг, САЩ.

Създаване на Motorsport GmbH – основата за BMW M GmbH.

През 1972 година е основано дружеството Motorsport GmbH. За ръководителите на компанията фактът, че успехите в моторните спортове създават положителен имидж на фирмата и нейните продукти, не е достатъчен. Моторните спортове трябва не само да бъдат свързани с разходи, но и да имат значителен принос за рефинансирането на активностите в моторните спортове чрез произвежданите мощни автомобили. И до днес моделите на M GmbH имат принос както за финансовите резултати на фирмата, но и на нейния имидж.

Откриване на FIZ – развоен и иновационен център

Откритият през 1990 година център за развойна дейност и иновации - FIZ оптимизира взаимодействието на всички отдели, свързани с разработката на автомобилите благодарение на структурата си на „пчелна пита“, с което скъсява разстоянията между тях. Организираните в новаторски „развойни проектиращи екипи“ инженери могат да комуникират по-ефективно и да дискутират проблемите още при първия прототип. Работещите във FIZ дизайнери обсъждат своите идеи още от самото начало с инженерите. Концентрираната развойна дейност във FIZ, както от края на 90-те години на миналия век се нарича развойния и иновационен център, се налага с течение на времето и продължава да се развива. Това важи и за открития през 2009 година аеродинамичен опитен център (AVZ), който служи за пример в целия свят. BMW вече планира разширения за новия FIZ до 2050 година


Препоръчани материали
Питам 07.03 2016 в 22:20 1
+ 4
- 0
БМВ е собственост на Гьоринг.
Интересно защо не ср пише и този факт.
 
Още от : Новини
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.