Европейците все още искат двигатели с вътрешно горене
Почти 60% от европейските шофьори виждат позитивно бъдеще за бензиновите и дизеловите двигатели, според ново изследване, поръчано от японския автопроизводител Mazda. Проучването Mazda Driver Project research, извършено съвместно с Ipsos MORI, е обхванало над 11 000 души в ключови европейски пазари, като според него 58% от анкетираните вярват, че "има много иновации и подобрения които ще дойдат за бензиновите и дизеловите двигатели".
Най-висок е процентът на позитивните нагласи в Полша - 65, а над 60% е също в Германия, Испания и Швеция. Водещият резултат демонстрира, че клиентите не споделят задължително мнението на различни организации, че двигателят с вътрешно горене няма роля в бъдещето на автомобилите.
Това е допълнително потвърдено от факта, че 31% от водачите се надяват, че дизеловите автомобили ще продължат да съществуват, макар електромобилите да стават все по-често срещани (в Полша този процент отново е най-висок - 58), а средно 33% от анкетираните заявяват, че при еквивалентни разходи за поддръжка на електрически автомобил, все пак биха заложили отново на бензинова или дизелова кола (в Италия 54% са на това мнение).
Въпреки настъплението и разработките на тема автономни автомобили, само 1/3 от водачите одобряват появата на самоуправляващи се возила, като във Франция и Холандия има дори по-голямо недоверие - едва четвърт от водачите одобряват безпилотниците. Може би изненадващо, но дори и при младите водачи няма по-голям процент на доверие към автономните коли.
Тези изследвания идват на фона на визията на Mazda, наречена Zoom-Zoom 2030, която цели комбинирането на най-доброто от двигателите с вътрешно горене и ефективната електрификация на колите. В центъра на тази амбициозна визия е SKYACTIV-X, първият масов бензинов двигател, изпозлващ компресия за възпламеняване на горивото, и който според компанията комбинира предимствата на дизеловия и бензиновия мотор, за постигане на изключителна екологичност, динамика и мощност.
За този агрегат, японският производител твърди, че може да бъде толкова екологичен и ефективен, колкото и електрическо задвижване, ако се вземе предвид целият цикъл - от производството на автомобила, до източника осигуряващ енергия за задвижването му и емисиите, отделяни пре експлоатацията му.
От Mazda посочват, че една от основните им цели е моторизирано общество без пътни инциденти, като затова трябва да се наблегне на развитието за системите за сигурност, а тези за автономно управление за момента трябва да подпомагат доача, без да изземават функциите му, тъй като в последно време връзката между шофьор и автомобил става все по-силна.
Японците вярват, че шофирането е умение, което хората искат да запазят. Това е дейност която може да нъде както забавна, така и функционална и трябва да бъде възможна и за бъдещите поколения. това се потвърждава и от резултатите от проучването - 69% от анкетираните водачи се надяват бъдещите поколения да продължават да имат опцията да шофират автомобилите си.