Колата и жегата: съвети за шофьорите
Лято е, термометрите просто искат да избият скалите си от жега, а ние поемаме на път - отпуски, ваканции, морето или планината ни зоват. Ясно е, че жегата е опасна, но можем да я преборим с климатика на колата. Но дали това е достатъчно? Как да се държим, когато температурата на въздуха е над 30 градуса? И какви са правилата на поведение в автомобила в горещото време? Ето няколко съвета:
И така, сядаме и надуваме климатика на макс! Не! Това би било голяма грешка! От унищожителната жега в купето до спадането на температурата минава кратко време, а от потока хладен въздух може лесно да настинем. Какво да правим? Първо, сядаме в машината, стартираме двигателя, отваряме всички прозорци и излизаме от колата. Постойте минутка две на свеж въздух, нищо, че е жега. И чак след като колата се проветри малко, влезте отново в нея. Пуснете климатика, но гледайте въздушният поток да не е насочен директно към вас, а настрани. В първите минути може да оставите и някой / някои прозорци отворени, но не допускайте да седите на течение. Може например да отворите прозорците по диагонал - преден ляв и заден десен. А ако имате люк, най-добре отворете един прозорец и люка.
Каква температура да заложим за климатика? Според специалистите, най-добре е тя да е между 20 - 22 градуса. Именно тази температура се счита за най-комфортна за човек. Но запомнете - ако температурата навън е много висока, климатикът също трябва да е на по-висока температура. Основно, за да ви е комфортно, но в идеални условия, температурата на въздуха в салона не трябва да е по-ниска от тази на улицата с 5 до 7 градуса. Естествено, ако навън е 40, няма да искате в купето да е 33, но пробвайте с около 27 - 28 градуса и след минути ще усеттите, че всъщност не ви е толкова горещо и ще пътувате в сравнителен комфорт.
В колата съм защитен от слънчев удар. В безопасност ли съм? Ами не точно... Защото освен слънчев, има и топлинен удар. Сядайки в кола, която е седяла няколко часа на пек, рискувате да получите именно топлинен удар, тъй като салонът може да се е нагрял до 50 - 60 градуса. Най-голяма опасност от топлинен удар има за възрастните хора и малките деца. Оказва се, че механизмът за "топлоотдаване" при мъниците се оформя чак до 7 - 8-годишна възраст.
А какво точно е топлинният удар? Обикновено, тялото ни е способно да се охлади до нормална температура самостоятелно - чрез излъчване на топлина и потене. Но при много високи температури на въздуха, повишена влажност или по време на физическо натоварване, системата на охлаждане не се справя и температурата на тялото започва да расте силно. Особено лесно прегряват обезводнените организми, тъй като отделянето на пот се забавя и намалява. Така настъпва топлинен удар.
Как да разбера, че имам топлинен удар и какво да правя? Ако ви споходи внезапно главоболие, вие ви се свят и се почуствате отпаднал ( а също може да усетите непонятно възбуждане и нервност) или пък започвате да се дезориентирате - веднага изгасете колата и излезте от нея. В никакъв случай не пушете! Седнете на сянка, свалете обувките си и разкопчайте ризата. Пийте вода. Но не пийте газирано, бира или кафе! Вземете кърпа (или тениска, памучна дреха, парцал), напойте я с вода и я сложете на главата си. След това разтрийте мократа кърпа по шията си - така ще запазите топлинния баланс. И да - обадете се на "Бърза помощ", не е срамно и може да ви помогнат доста навреме.
Как да се предпазим от жегата? Не обличайте дрехи, които закриват или притискат врата или ръцете. И най-важното - пийте вода! Не сладки газирани напитки - минерална, изворна, чешмяна вода, чай (най-добре ментов), айрян или плодови сокове (компот). Пушете по-малко. Не яжте мазни храни, избягвайте много сол и люто, а месото заменяйте по-често с риба. Яжте повече плодове и зеленчуци, но ги измивайте добре.
А ако не на мен, а на колата й "стане лошо"? По-новите автомобили би трябвало да издържат на експлоатация дори и в много горещо време. Но при вссяка е различно, а по-старите може и да видят зор. Ако видите, че стрелката на температурата отива към червената зона или пък под капака излиза пара, веднага спрета. Изчакайте 5- 10 минути и вдигнете капака. Никога, ама никога не отвивайте веднага капачката на резервоара за охладителната течност! Температурата на кипене на антифриза е доста над 100 градуса и ако отвинтите капачката, горещата пара може да ви нанесе сериозни поражения. Ако трябва, изчакайте половин час, докато кипенето спре. След това долейте антифриз, колкото е необходимо, а в краен случай можее и обикновена вода.
А ако ви е изтекла всичката охладителна течност и капачката на резервоара е излетяла не си и помисляйте да се придвижвате на ход до сервиз. За работа на двигател без охладителна система и дума не може да става!
Е, както и при всичкидруги съвети, и тук е нужно просто малко време и подготовка, за да направите лятното пътуване приятно и най-вече - безопасно.