Lotus Evija e електрическа хиперкола с 2000 "коня"
Компанията Lotus най-накрая представи нов модел, след над десетилетие пауза. Британската марка, която сега е под китайски контрол, се завърна на автомобилната сцена с гръм и трясък, показвайки електрическата хиперкола Evija.
Lotus Evija към момента е най-мощния сериен автомобил в света, предвид максималната мощност от 2000 конски сили, постигана от 4 електромотора. Почти толкова е и въртящият момент - 1700 Нм, като с тази компановка болидът постига максимална скорост от 340 км/ч и ускорени от 0 до 100 за по-малко от 3 секунди.
Evija разчита на батерии с капацитет 70 kWh, които осигуряват пробег до 400 км с едно зареждане. Самото зареждане, на 350-киловатова станция става за 18 минути (15 минути за 80% от капацитета). Електрическият силов тракт е разработен с компанията Williams Advanced Engineering.
Новият хиперкар е с ултралек карбонов монокок, а цялостното тегло на автомобила е 1680 кг (заедно с доста тежките батерии). Evija е с доста оптимизирана аеродинамика, включително и с активен заден спойлер.
В унисон с новите тенденции при електрическите коли, болидът няма странични огледала, а камери, които предават информация на монитори в салона. Lotus Evija няма и дръжки на вратите, чието отваряне и затваряне става от бутон на ключа и такъв на конзолата. Самите врати се отварят нагоре. Иновация са и лазерните светлини, включително къси и дълги.
Салонът е доста изчистен, в дебютния автомобил с карбонови компоненти (ще се предлагат кожа и дърво), като разполага с иновативна тънка централна конзола, на която са селекторът за режима на движение и куп други команди, поверени на сензорни бутони. Колата раполага само с един дисплей на арматурното табло, където се изобразяват всички функции. Воланът е квадратит, в стила на болидите от Формула 1.
Lotus Evija излиза в лимитирана серия от 130 бройки, всяки на стартова цена от 1,7 милиона паунда, без данъци и такси. Хипермобилът ще се произвежда във фабриката на марката в английския град Хетел.
Възраждането на Lotus започна преди 2 години, когато китайският холдинг Geely придоби контролния пакет акции. В плана на инвеститора, освен Evija, влизат по-достъпен спортен модел, както и кросоувър.