21 януари 2021
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища
FACEBOOK

Отиде си легендата Илия Чубриков

Снимка: СБА

На 85-годишна възраст си отиде легендата на българския мотоциклетен и автомобилен спорт Илия Чубриков. Един от най-видните автомобилни пилоти, състезател и треньор по мотоциклетизъм угасна след продължително боледуване.

Илия Чубриков е роден на 8 януари 1935 г. в град Габрово. Занимава се със спорт от най-ранна възраст, а на сърцето му са моторните спортове - на две и четири колела. През 1956 година участва в 6-дневното състезание в баварския град Гармиш-Партенкирхен, където се класира на първо място. Тази надпревара се е смятала за неофициално световно първенство.

Печели многократно титлата на България по мотокрос. Когато триумфира първи на мотокорса на връх Шипка, зрителите го носят на ръце. Това става пред очите на над 100 000 зрители. Илия Чубриков е един от хората, които разработват мотоциклета Балкан и се състезават с него.

През 1967 г. Илия и брат му Кольо Чубриков като навигатор стартират в известното в миналото Рали Трансбалкания, което се провежда на територията на три държави – България, Югославия и Румъния, със състезателен автомобил Булгар Рено 8, с обем на двигателя 1150 см³, като екипажът печели победа в клас до 1400 см³. Това е първото участие на Чубриков в автомобилна надпревари и той я печели въпреки конкуренцията.

Илия Чубриков е първият българин, победител в рали „Златни пясъци“ (сега Рали България) с хитовия по това време автомобил Рено Алпин 1600, през 1971 г. Той е първият българин, стартирал в рали Монте Карло през 1969 г.
След това става пилот на Renault за България и кара различни модификации – 12 Gordini, 17 Gordini, 5 Alpine, Renault 5 Тurbo. Става част от екипа на тютюневия концерн Rothmans през 1983 г.

Освен призови места в рали „Златни Пясъци“, побеждава в международните „Хеброс“ (1976, 1977 и 1983) и „Вида“ (1971, 1976 и 1983) у нас, турското „Гюнайдън“ (1978, 1981, 1983), „Руска зима“ (1974), „Татри“ и др. р (Турция). Чубриков завършва 5-и в европейския шампионат, първият българин с приоритет А на ФИА, печели шампионата „Мир и дружба“, на тогавашните соцстрани. Приключва своята състезателна кариера като европейски шампион на планинско с Peugeot 205 T16.

Един от най-големите успехи на Илия Чубриков е победа в Обиколката на Средиземно море през 1978 г., заедно с Калчо Хинов със серийна 1300-кубикова Лада 2101. Състезанието е с дължина 13 500 км. На следващата година пак същият дует и със същата Лада е втори.

В дългогодишната си кариера Чубриков има много победи както в националния рали шампионат, така и престижни класирания в международни състезания. След оттеглянето си от автомобилния спорт Чубриков продължаваше да бъде пример за подражание на много млади пилоти.

Изказваме искрени съболезнования на семейството на легендата и обещаваме никога да не забравим него и делото му!

източник: СБА


Няма коментари към тази новина !

 
Още от : Новини
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.