Поредна иновация в Mercedes с българско участие
Броени месеци след премиера на новата A-class на Даймлер с елегантната MBUX система, разработена от български инженери, автомобилния гигант обяви поредната си революционна технология с българско участие. Този път става въпрос за кокпита на най-модерния камион в света - новия Actros с Active Drive Assist.
Ролята на българския развоен център на „Вистеон“ е изключително голяма – от инженерното ръководене на проекта до самата разработка на отделните елементи от архитектурата на системата. На самото устройство, независими една от друга, работят три различни операционни системи, които осигуряват сигурна и защитена среда за изпълнение на специфичните функционалности. Революция за този тип вградени системи е използването на софтуер за виртуализация на хардуера с оглед по-оптимално управление на перифериите. Проектът се базира на SmartCore технологията на Вистеон, която интегрира няколко традиционни устройства в единна система. С този успех с първия по рода си проект за камион, инженерите от Софийския развоен център са изключително доволни от възможността да натрупат уникален опит в областта на тежкотоварния транспорт.
С поредица участия на различни изложения и премиера на флагмана си Actros, Даймлер показаха на живо новостите в тежката категория. Основните отличителни черти на новите камиони са премахването на страничните огледала и изцяло дигитализирания интериор в кабината. Традиционните стрелкови уреди (скоростомери, оборотомери и т.н.) са заменени с голям дисплей, който може да бъде конфигуриран по желание на водача. Драстично е намален и броят на бутоните около таблото с помощта на чувствителни на допир панели на волана, шофьорът може да превключва менютата, които дават инфромация за пътната обстановка и състояние на камиона, режимът на шофиране или просто бърз достъп до мултимедия и свързан телефон.
Други интересни модули в новия Actors от Даймлер са полу-автономно шофиране (камиона сам следи и не напуска лентата за движение), разпознаване на пътни знаци и обекти, както и участници в движението, известяване при напускане на пътната лента (в случай на ръчно шофиране) и предупреждение за обекти в сляпата (мъртвата) зона на видимост, конфигурируем изглед на панела в зависимост от предпочитанията на водача и персонализирането на камиона посредством профила на шофьора.
Освен таблото внимание заслужават още централният тъч-скрийн дисплей с интуитивен интерфейс, бутоните от волана и лентата с бутони за бързо управление под централния дисплей. Те дават възможност на водача да навигира лесно през менютата независимо дали става въпрос за музика и развлечение или да получи важна информация за състоянието на камиона, както и да управялва разнообразни функции, които могат допълнително да бъдат инсталирани в превозното средство.
Основни менюта, които са налични на централния дисплей са: медия и радио, телефон и смартфон (използващ интерфейси на Apple – CarPlay и Google – AndroidAuto), управление на светлини, статус на камиона, аларми, виртуални бутони и управление на климатика.
Снабден с над 60 нови функционалности Mercedes-Benz Trucks всъщност пусна частично автономно шофиране в серийно производство, а българските инженери за пореден път доказаха мащаба на идеите и уменията си на световно ниво.
Вистеон е лидер в разработката, дизайна и производството на иновативна електроника и решения за свързване с мобилни устройства на повечето световни производители на автомобили. Развойният център в София е най-големия на компанията в световен мащаб. Над 850 инженери тук отговарят за архитектурата и разработването на хардуера, механиката и софтуера на най-авангардните продукти на компанията.