Приключенски 2x2 мотоциклет: Wunderlich BMW R 1200 GS 2WD
Понякога, най-лудите и диви идеи се оказват най-правилният начин за задвижване на технологичния прогрес, нужен за да промени света. Това с пълна сила важи и за света на мотоциклетите, където подобно на четириколесните им събратя постоянно се развиват нови идеи и концепции.
Концепцията за мотоциклет със задвижване и на двете колела далеч не е нова и е много спорно дали е успешна. Преди над десетилети, Yamaha пусна сериен оф-роудър, чието предно колело се задвижваше от система с хидравлична помпа. Немската компания Wunderlich, специалист по тунинга на мотоциклети BMW, ни дава нов прочит на темата за 2WD мотоциклет, представяйки първия в света BMW R 1200 GS LC с двойно задвижване. Нещо повече, за конверсията специалистите са избрали концепция, сходна на тази при хибридните автомобили – двигателят да задвижва задното колело, а предното да се управлява от електромотор.
Wunderlich GS Hybrid е мотоциклет със задвижване и на двете колела, който запазва напълно удобството и възможностите на конвенционалния водно охлаждан двигател, но го допълва с електрически мотор, задвижващ предното колело, който дава моментална тяга и, оказва се, подобрява значително сцеплението на мотоциклета. /окзава се, че новата концепция също така подобрява устойчивостта на мотоциклета при завои.
По принцип, както споделя и опитът на Yamaha в миналото, 2WD задвижването, особено в пресечен терен има много плюсове, но и недостатъци. Но в случая, при доста тежкия R1200GS, от Wunderlich обещават много по-добри характеристики и на пътя, и извън него.
Хибридният R1200GS е получил електромотор в предната главина, с мощност 7,6 киловата допълнителна мощност и независими настройки, дори когато мотоциклетът е в движение. Предното колело може самостоятелно да задвижва тежкото ендуро при скорост до 20 км/ч (при изключен ДВГ), а за да са още по-интересни нещата, електромоторът има и задна скорост, която може да придвижва байка със скорост 3к км/ч назад. Доста важна добавка, особено при ситуации, в които попадате на задънена пътека или в някоя клисура, където обръщането на мотоциклета на 180 градуса е доста затруднено или практически невъзможно.
С помощта на италианската компания Evolt, Wunderlich са се погрижили също да настроят всички компоненти по шаси и окачване така, че да се сработят идеално с новия задвижващ тракт. Така например, е добавена спирачна система, регенерираща енергия, за да може да се достави допълнителен пробег на електромотора.
За момента Wunderlich GS Hybrid е само прототип, но от компанията твърдят, че системата е напълно пригодна за серийно производство. Остава само от BMW Motorrad да им обърнат внимание и да оценят новата система.