Три доказателства, че в двигателите с вътрешно горене има още хляб
Не можеш да научиш старо куче, гласи всеизвестната фраза, която особено англоезичните обожават. И в определена степен изглежда това важи и за двигателите с вътрешно горене. Вече сякаш започваме почти да отписваме конвенционалните агрегати и да си предствяме електрическото бъдеще, но истината е, че в комбинацията от цилиндър и бутало има още живот.
Дизел
Ако не вярате, питайте Mazda. Японците ги бива с ДВГ технологиите през годините са го доказвали със всевъзможни двигатели, сред които ванкелови и такива по цикъла на Милър. Трябва да споменем и премахването на свещите от бензиновите мотори. Mazda демонстрират умения и при дизелите, които с основание нямат най-добрата репутация.
Инженерите на марката са измислили как да спасят положението с 2-литровия Skyactiv-D дизел с две турбини, който работи толкова чисто, дори не се нуждае от системи за премахване на азотните оксиди от изгорелите газове. Това е постигнато с драстично намаляване на компресията до 14.4:1, като по този начин горивото се възпламенява в горна мъртва точка на буталото за максимална енергийна ефективност, а температурата в горивната камера е по-ниска. В резултат се намалява азотният оксид и се облекчават натоварванията върху двигателя. Последното позволява блокът да бъде изработен от алуминий, а подвижните части да бъдат олекотени. В крайна сметка това води до подобрена ефективност. Прецизни пиезоелектрически инжектори пък могат да впръскват гориво до девет пъти по време на такта на разширяване и така се премахва специфичната по-грубовата работа на дизеловите мотори.
Променлива компресия
По принцип компресията на двигателя е фиксирана и се налага да се избира между висока за икономия и по-ниска за мощност. От близо 20 години Infiniti работят по двигател с променлива компресия, който може да се адаптира по време на работа в зависимост от нуждите. Компресията варира от 8:1 към 14:1 и единственият проблем е, че моторът има три пъти повече лагери от конвенционалните двигатели. Заради опасенията за надежността Infiniti са навъртяли еквивалента на над 3 млн. километра в лабораторини условия и след това обстойното тестване предстои производството най-накрая да започне догодина. Бързата работа - срам за майстора.
Двутактовите пушалки
В ерата на строгите изисквания за вредни емисии и очакванията за все по-добър разход двутактовите двигатели са нещо като динозаври като технология за конвериране на гориво в мощност, независимо дали са осъвременени с инжекцион или не. Но и при тях, оказва се, има накъде да се върви. BRP, създателите на бъгита, извънбордови двигатели и снегомобили, са намерили начин да спестят доста излишно тегло при своите двигатели.
Вместо акумулатор и електрически стартер SHOT системата на BRP използва комбинация от динамо и кондензатор. В началото на деня ездачът пали ръчно, а след това кондензаторът се зарежда от движението на маховика на мотора. Единственият недостатък е, че за разлика от батериите, кондензаторите не поддържат заряд толкова продължително. В рамките на половин час след изгасяне на мотора той може да бъде запален повторно от SHOT, но заместникът на конвенционалните батерии се самоизцежда за 2 часа. Все пак системата сваля близо 10 килограма от теглото на двигателя.