Всичко за новия турбо V12 двигател на Aston Martin
Пуснатият в производство през 1999 г. атмосферен 6-литров V12 служи вярно на Aston Martin през последните 15 години. През това време инженерите на марката съумяха да го превърнат е един от най-добрите двигатели на пазара, който освен страхотни характеристики, има и невероятен звук. За жалост обаче той се е превърнал в един мастодонт, който няма място в съвремието. Многоцилиндровият мотор просто гори твърде много гориво по днешните стандарти. Затова и на Aston не им остават варианти, освен да предприемат съвременния подход и да погледнат към принудителното пълнене. Призна го и главният инженер на марката Браян Фицсимънс: "По-нататъшна еволюция на настоящия V12 като атмосферен двигател не беше вариант заради околната среда и законодателството около нея, което съществува и продължава д се развива".
Решението е очевидно - намаляване на обема и добавяне на турбокомпресори. Новият двигател е със същата конфигурация, 12 цилиндъра, разположени V-образно под 60-градусов ъгъл, но обемът му е понижен от 5,9 до 5,2 литра. Диаметърът на цилиндрите се запазва на 89мм, но за сметка на това ходът на буталата е намален от 79,5мм на 69,7мм. Добавени са два турбокомпресора тип twin-scroll, а за впръскване на горивото англичаните се спират на конвенционално вместо директно. За по-добра икономия има система, която може да изключи половината цилиндри, но без да спира движението на клапаните, тъй като моторът често алтернира между двата реда цилиндри. Също така за понижаване на разхода помагат стоп-старт система и масло 0W-20.
За да намалят размерите на агрегата, Aston не се слагат сух картер, а просто оптимизират мокрия такъв, така че да се справя с натоварванията при агресивно каране. Финалните тестове на системата са извършените на високоскоростната писта "Нардо" в Италия.
Резултатите са завидни -н ад 600 к.с. при 6500 об./мин. и най-малко 770 Нм въртящ момент при 1750 оборота. От Гейдън са поработили върху един от недостатъците на турботото, а именно по-приглушения звук на двигателя. Затова са го настроили реда на работа на цилиндрите така, че да извадят по-дълбок глас от мотора. Оптимизиран е и резонансът за допълнително усилване на звука при високи обороти.
Aston Martin запалиха първия двигател през ноември 2012 г. Доброто представяне му спечели одобрение за продължаване на проекта през януари на следващата година. Агрегатът стана готов за производство през май 2014 г., което ще започне през във фабриката на Ford в Кьолн през следващия месец. Остава да дочакаме готовия DB11. Сега англичаните само ни загатват за възможностите на новия мотор с кратък клип. Трябва да им се признае, звучи повече от добре.