Забравени концепти: Peugeot Oxia
Французите от Peugeot никога не са били известни с производството на суперавтомобили. Именно заради това, автомобилното изложение в Париж през 1988 г. е толкова значимо за историята на марката. Тогава на щанда на „лъвчетата“ е изложен първият суперавтомобил на компанията. Казва се Oxia и за съжаление остава нищо повече от един концепт.
Ако не сте впечатлени от снимките, което е малко вероятно, ще бъдете поразени от характеристиките. Oxia разполага със средно разположен 2.8-литров V6 двигател с две турбини и мощност 670 к.с. и 720 Нм. Добрите новини продължават с информацията, че 6-скоростната механична трансмисия задвижва и четирите колела, които са завиващи! Не е зле за тежащо 1360 кг концептуално Peugeot от края на 80-те.
Името идва от местност на Марс, което пък ни подсказва за космическите технологии, използвани при конструирането на колата. Купето е олекотено и е изработено от карбон и кевлар, които са прикрепени към алуминиева конструкция. Цялото шаси тежи едва 81.6 кг., а инженерите на Peugeot са се погрижили то да остане залепено за земята, монтирайки диференциали (преден и заден) с ограничено приплъзване.
Драматично изглеждащият концепт на практика е състезателен автомобил за улицата. Бидейки такъв, френският концепт има и доста впечатляващи динамични характеристики за края на 80-те. В ръцете на тестовия пилот на Michelin по това време – Жан-Филип Виткок – Oxia успява да развие максимална скорост от 350 км/ч на тестовото трасе „Нардо“. От 0 до 100 км/ч прототипът ускорява за по-малко от 5 секунди, което е добър резултат дори днес.
И дори това не е всичко. Човек би очаквал, че концепт от 80-те може да изглежда добре, да има революционни технологии и да е бърз, но няма как и интериорът му да е високотехнологичен. Не и в случая на Oxia. Климатичната система в двуместната кабина може да работи, дори когато двигателят е изключен. Това е постигнато с вграждането на 18 соларни клетки в основата на челното стъкло, които трупат нужната за функционирането на климатика енергия. Седалките са електрически, а аудио системата има CD плейър. Всичко това е гарнирано с отварящи се нагоре врати.
Като еволюция на концепта Quasar, който французите представят през 1984 г., Peugeot Oxia е описван от своите създатели като „есенцията на мечтателя, който се намира дълбоко в сърцето на всеки модерен човек.“ От маркетинговия отдел на Peugeot дори са подразнили феновете на марката, казвайки веднага след премиерата, че това е кола „която всички бихме искали да имаме, но никой няма да има тази възможност.“