GM Sidewinder: вдъхновен от мравките, конструиран от създателя на лунния роувър
Колкото и смело да звучи, в момента General Motors не са известни с особени иновации. Може би някой ще се сети за Chevrolet Volt и ще се опита да обори горното твърдение, но къде е Volt сега и успя ли да промени живота на обикновения човек или просто записа името си в историята, като един интересен електромобил, който не успя да се наложи на пазара? Какъвто и да е отговорът на тези въпроси, трябва дебело да подчертаем, че в миналото американският концерн е бил доста смел в идеите си.
Примерите са десетки, но сега ще обърнем време на един по-специален. Казва се Sidewinder и представлява тестов прототип на високопроходима машина за военни цели, която казва всичко само с името си.
Конструкцията на интересната камионетка е вдъхновена от тялото на мравките. Каросерията е съставена от три части, свързани помежду си с шарнирни връзки. В предната са разположени предния мост и кабината за шофьора и пътниците, в средната са монтирани двигателят и скоростната кутия, а отзад е задната ос и товарното помещение.
Концепцията позволява на Sidewinder да се движи по пресечен терен, без да се преобръща и гумите му винаги да имат контакт с пътя.
GM Sidewinder се появява през далечната 1964 г., когато американският концерн става известен с иновативните си идеи. По това време в развойните центрове на компанията работят едни от най-добрите инженери и дизайнери на планетата. Колкото до Sidewinder, той е дело на Вик Хайки.
Впоследствие той работи по конструирането на роувъра, с който NASA изследва лунната повърхност. Това прави Хайки както офроуд, така и извънземен експерт.
Причините за разработването на толкова сложна на пръв поглед машина, са две: първо, за да се изследва докъде могат да стигнат офроуд възможностите на армията с колесни машини, а от друга, за да се провери възможно ли е да се създаде машина, чийто двигател да може лесно да бъде подменен в полеви условия.
Sidewinder развива максимална скорост от 96 км/ч на земя, пътният му просвет е 38 см и разполага с 60-градусови ъгли на атака отпред и отзад. В сравнение, сегашният Jeep Wrangler Rubicon има ъгли от 42 градуса отпред и 32 градуса отзад.
Офроуд възможностите на Sidewinder са впечатляващи, но още по-впечатляващо е колко лесно всъщност е да се смени неговият двигател. Прототипът е оборудван с 3.5-литров V8 двигател, окомплектован с двустепенна автоматична трансмисия и тристепенна раздатка. Концепцията обаче позволява, средният модул да бъде подменен с друг много лесно, като по този начин Sidewinder може за минути да се сдобие с турбинен двигател, работещ на метан, или дори безшумен електромотор за изненадваща атака. Според някои източници в интернет, Sidewinder е амфибия, но информацията остава неофициална.
Всъщност, данните за Sidewinder са твърде оскъдни, като това важи и за снимките. Все пак знаем, че повечето заложени в конструкцията на машината части, са взети от други автомобили на американския концерн. С изключение на каросерията, разбира се. Именно този прототип вдъхновява Хайки при разработката на лунния роувър, а впоследствие дизайнерът впряга таланта си във военния джип Humvee, известен още като Hummer.