17 март в авто-мото историята
17 март е един забележителен ден в автомобилната и мотоциклетна история, на който ще обърнем малко повече внимание. Днес през 1834 е роден Готлиб Даймлер (Gottlieb Daimler) – немски инженер, дизайнер, бизнесмен и съдружник в Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) – един от първите, които работят върху създаването на двигателите с вътрешно горене, създателят на първия мотоциклет и първия четириколесен автомобил.
Първоначално Готлиб Даймлер се увлича по парните двигатели, но впоследствие разбира, че те далеч не са вече толкова функционални и започва да разработва собствени експериментални агрегати. Запознава се с Вилхелм Майбах (Wilhelm Maybach), който освен приятел, му става и партньор в проекта. Всъщност по-това време Даймлер работи с инженера Николас Ото (Nicolaus Otto), който притежавал фабрика за газови мотори. Ото ги запознава с конструкцията на двигателя, по който работи и с проблемите, които среща. Задачата на Даймлер и Майбах е да оптимизират характеристиките на мотора, така че в най-скоро време той да влезе в серийно производство. Впоследствие Майбах се сдобива с патента за неконтролираното запалване, дело на англичанина Уотсън, което е подходящо за високоскоростни мотори.
През 1883 година Даймлер и Майбах изобретяват експерементален модел с капацитет на двигателя 100 сс, развиващ 600 оборота и с максимална мощност 0.25 к.с. Колкото и малки да са тези стойности, моторът е бил 3 пъти по-бърз от разпространения тогава газов мотор.
През 1885 дуото патентова предшественика на първия бензинов двигател, който поставят в двуколесно превозно средство, а именно първия мотоциклет с двигател с вътрешно горене. Агрегатчето е с обем 264 сс и мощност 0.5 к.с, въздушно охлаждане, карбуратор и огромното тегло от 50 кг. Същата година те създават карбуратор, който смесва въздушната смес. Първият мотоциклет на Даймлер и Майбах е наречен Reitwagen („автомобил за езда”). Майбах кара мотоциклета, изминавайки 3 километра, достигайки скорост 12 км/ч.
По-късно Даймлер разработва нов двигател с V-образно разположени цилиндри, който има малко по-голяма мощност – 2 к.с. и развива 600 оборота. Той е монтиран на автомобил, конструиран от Майбах и показан на широката публика за пръв път на Парижкото мотоциклетно изложение. Даймлер и Майбах пък продават своя първи автомобил през 1892-ра година.
През 1900 Даймлер умира, което кара Майбах да приключи дейността през 1907. По-късно през 1924 г. управителният съвет на DMG подписва договор за партньорство с компанията на Карл Бенц (Karl Benz) Benz&Cie и през 1926 двата концерна се обединяват, за да се превърнат в легендарната Daimler-Benz AG.
Интересен факт от живота на Готлиб Даймлер е, че той въобще не е обичал да шофира, но след всичко написано дотук, спокойно можем да кажем, че немският инженер поставя началото на автомобилната и мотоциклетната индустрия.
Наред с раждането на Готлиб Даймлер авто-мото света отбелязва ще запомни 17-ти март със следните събития:
1929: General Motors придобива 80% от немския автомобилен гигант Opel за $33.3 милиона, като през 1931-ва го „поглъща” напълно.
1949: Представен е първият автомобил, носещ името Porsche. На автомобилното изложение в Женева Фердинанд Проше и синът му Фери показват прототипа Porsche 356, представляващ спортна кола.
1974: роден е Тони Касемец – естонски автомобилен състезател. Състезава се за отбора на Rocketsport Racing в световния шампионат по картинг (CART Champ Car World Series).
- Уоли Бут (Wally Booth) с автомобил AMC Hornet побеждава Mustang-a на Джак Ръш (Jack Roush) в надпреварата Gatornationals Pro Stock Finals и остава в историята като носителят на първата победа за AMC в NHRA Pro Stock-шампионата.
2000: Ford Motor Co. придобива легендарната марка Land Rover от BMW.
2014: Toyota прекратява производството на двата си автомобилни двигателя, предназначени за индийския пазар. Това води до съкращаването на над 6,400 работници и стачки против управлението на компанията.
2015: умира Франк Перис – канадски мотоциклетен състезател. Участва успешно в Световния шампионат по мотоциклетизъм и екстремните надпревари на о-в Ман през 60-те години на миналия век.