24 юни в автомобилната и мотоциклетната история
Ето кои събития белязаха датата 24 юни в автомобилната и мотоциклетната история:
1900: фотографът от Лос Анджелис Оливър Липинкът (Oliver Lippincott) става първият, карал автомобил в Национален парк „Йоземит” в САЩ. Липинкът прекосява долината със своя Locomobil с парен двигател с два цилиндъра, развиващ максимална скорост от 45 км/ч. Въпреки липсата на подходящи пътища и почти никаквата надеждност на автомобилите по това време, заради живописния си район, паркът Yosemite винаги е привличал туристите. С цел да запази спокойствието в региона обаче, кметът Бенсън налага забрана през него да минават каквито и да е автомобили. В крайна сметка обаче тази забрана е отменена през 1910 година.
1910: започва историята на легендарната компания Alfa Romeo. Стартирайки най-напред под името A.L.F.A. (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili - анонимна фабрика за автомобили в Ломбардия, по най-груб превод). Всъщност, предшественика на A.L.F.A. е основан през 1906 година, от френска автомобилна фирма и наречен Società Anonima Italiana Darracq (SAID).
Тъй като създадените във Франция френски модели не се продавали добре в Италия, компанията наема италианеца Джузепе Мароси, който да създаде по-атрактивни коли. Това са и първите модели, които излизат като A.L.F.A., а по-късно и като Alfa Romeo, по името на Никола Ромео, директор на фирмата от 1915 г.
1911: в Аржентина е роден Хуан Мануел Фанджо (Juan Manuel Fangio) - един от най-легендарните пилоти в историята на Формула 1. По време на кариерата си регистрира уникалната статистика от 5 световни титли в рамките на 51 старта (1951, 1954, 1955, 1956 и 1957). Освен това, Фанджо е известен като първият аржентински пилот, печелил 4 пъти Гран при на Аржентина
Историята на Фанджо започва в родината му през 1934 г., състезавайки се с Форд (модел А 1929). По време на състезанията от Националния шампионат на Аржентина Хуан Мануел Фанджо кара коли Шевролет и става шампион през 1940 и 1941 г. За първи път се състезава в Европа през 1949 г., подпомогнат от Аржентинския автомобилен клуб и Аржентинското правителство.
1928: задвижваният с ракетен двигател автомобил RAK 3 прави своя дебют върху релсов път близо до Хановер, Германия. Събитието е предизвикало огромен интерес и е било посетено от над 20 000 зрители. Пред тях автомобилът поставя рекорд, достигайки 160 км/час.
1982: роден е Силвиян Жинтоли (Silvian Gintoli) - френски мотоциклетен състезател. Той започва кариерата си като частен пилот в клад 250 сс на Световния шампионат по мотоциклетизъм. Бил е тестов пилот за Yamaha за 500 сс клас, където прави своя дебют през 2002. През 2007 става “най-добрият новобранец” в MotoGP, пак с Yamaha, а през следващата година преминава в Ducati. През 2009 Жинтоли получава сериозна контузия на крака, но се връща триумфално на пистата, печелейки титлата в WSBK през 2014 с тима на Aprilia. Сега продължава да кара новата Yamaha R1 в Световните Супербайк серии.
1983: роден е Брайън Смит (Bryan Smith) - американски автомобилен състезател от близо 14 години. През 2015 печели надпревара от X Games при дебюта си в сериите.
1994: в Севлиево е роден Петър Петров - един от най-добрите български състезатели по мотокрос. След поредица успешни изяви в класовете МХ 85 и 125 сс, Петров прави дебют в клас МХ2 през 2010 година. През 2015-та записва първият си подиум в Световния шампионат, завършвайки трети в Гран при на Белгия. Такъв резултат е постигал само великия Димитър Рангелов преди повече от 30 години.
През 2015, Печето подписва договор със заводския отбор на Kawasaki като заместник на получилия контузия Дилън Фирандис.
2007: завършва символичното околосветско пътешествие по случай 60 годишния юбилей на Ferrari, чиито старт е даден в Абу Даби 50 дни по-рано. Стартът на маратона е даден пред италианското посолство на арабската столица, а участие в него взимат над 10, 000 собственици на автомобили на легендарната марка