Как работи двигателят без разпределителни валове на Koenigsegg? (видео)
Koenigsegg са известни със свърхбързите си суперколи с над 1000 к.с. и невероятни максимални скорости. Шведите не изоставят и високите технологии и тове е очевидно от хибридната им Regera, която разполага с 1500 коня, но не и със скоростна кутия.
И докато страшните спортисти на марката са световноизвестни, свързваната с нея компания Freevalve остава на заден план, а тя определено има интересни идеи. Именно като такава можем да определим плана вкарване в масово производство на двигател без разпределителни валове и дросел.
Според Koenigsegg този вид мотор е по-мощен, с по-висок въртящ момент, намален разход и емисии. Освен това може да работи с различни видове гориво и дори като двутактов или като двигател на Аткинсън, а отделните цилиндри могат лесно да бъдат деактивирани.
Всичко звучи страхотно, но как работи? Технологията, разбира се, е доста сложна, но има кой да я демонстрира много добре нагледно - един от люмибите ни YouTube-ъри, а именно Engineering Explained.
Накратко, вместо традиционната конфигурация с разпределителни валове, двигателите използват електро-хидравлични устройства, за да отварят и затварят клапаните. Сгъстен въздух оказва натиск върху клапана и компресира пружина, като по този начин го отваря. Същевременно около него се вкарва масло, което да стабилизира движението. Затварянето става лесно с понижаването на налягането на флуида и въздуха.